Obscure selectiecriteria
De heen- en terugreis in de trein worden opgeslokt door het lezen van filmbeschrijvingen en het maken van een eerste selectie. Op deze manier film selecteren is eigenlijk een wonderlijk proces. Even zet ik een aantal voor de hand liggende criteria op een rijtje:
1. Favoriete of anderszins interessante regisseurs verdienen
natuurlijk voorkeur.
2. De cinema van bepaalde landen volg ik min of meer.
3. Datzelfde geldt voor onderwerpen. Ik heb een rijtje met favoriete
onderwerpen en die films wil ik alleen om het onderwerp al zien.
4. Films waarvan bij voorbaat overduidelijk is dat ze snel zullen
uitkomen in het reguliere circuit schuiven naar onderen in de
prioriteitenlijst. Maar op deze regel maak ik regelmatig een
uitzondering, omdat het zo leuk is om een film al veel eerder gezien
te hebben dan de rest van je vriendenkring. (Heerlijk, die alwetende
geheimzinnige glimlachjes bij het aan- of afraden van een film.)
Eigenlijk zijn dit allemaal criteria die, behalve mijn specifieke voorkeur, gebaseerd zijn op min of meer objectieve feiten. Tot hier gaat het allemaal nog redelijk logisch, maar eigenlijk is het proces van selecteren veel obscuurder en vooral veel willekeuriger. Bovendien moet ik tot mijn schaamte bekennen dat ik me wellicht te veel laat leiden door de filmbeschrijvingen.
Een paar voorbeelden uit de bijlage van dit jaar:
'Eindelijk een rivaal voor de Rocky Horror Picture Show!" (Hedwig and
the Angry Inch)
In eerste instantie word ik enthousiast en nieuwsgierig, maar meteen
bekruipt mij het gevoel dat ik wellicht genept word. Hier worden wel
erg hoge verwachtingen gewekt en wil ik wel dat zo'n unicum in de
cinema een rivaal krijgt? De nieuwsgierigheid wint het in dit geval
van mijn scepsis. De film komt uiteindelijk in het wensenlijstje van
te bekijken films te staan.
'Synchroonzwemteam begeleid door dolfijnentrainer groeit door
tegenspoed en beledigingen tot grote klasse.Japanse
highschool-komedie is ode aan Esther Williams, doorzettingsvermogen
en strakke zwembroekjes.' (Waterboys)
Waarschijnlijk een lekker hoog camp-gehalte met een aantal elementen
die best tot een fijne film zouden kunnen leiden. Vooral die
dolfijnentrainer' doet het 'm wel, zeker in combinatie met de ode aan
de strakke zwembroekjes. Jammer dat het allemaal zo duidelijk is en
bovendien het einde al verklapt is. In mijn hoofd heb ik de film
eigenlijk al kunnen maken en uit angst dat mijn versie leuker is dan
de echte film, vervalt deze film op het laatste nippertje van de
wensenlijst.
'Een ontroerend en droogkomisch liefdesverhaal dat tegelijk een
charmante ode aan de filmkunst is. Verlegen jongen die opnames maakt
van 'bedreigde geluiden' wordt verliefd op een jonge
radiojournaliste.' (One Fine Spring Day)
Nou heb ik het niet zo op liefdesverhalen die ontroeren en charmante
ode's aan de filmkunst doen mij een beetje rillen. Het klinkt
allemaal veel te liefijk. Normaal gesproken zou deze film bij
voorbaat afvallen, maar die 'bedreigde geluiden'. Ik kan me er wel
iets bij voorstellen, maar toch net niet genoeg. Gevaarlijk, maar de
film belandt toch op het lijstje en wordt de volgende dag nog
gereserveerd.
In ieder geval is het zo dat ik mijzelf in deze eerste
logboekbijdrage lekker in diskrediet heb gebracht door te verraden
dat mijn selectie van films verdomd weinig met vakkennis te maken
heeft en nog veel minder met enige vorm van objectiviteit. Ik trap
net zo goed als de amateur-filmfestivalbezoeker in de verkooppraatjes
van het programma-krantje geschreven door anonieme tekstschrijvers.
(Inmiddels ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig geworden naar de mensen
die dit werk elk jaar doen en hun smaak.)
Misschien is het daarom dat ik bij het reserveren de neiging heb om
de titels van mijn films te fluisteren. Die reserveringsmevrouw van
dit jaar heeft misschien een karakteranalyse kunnen maken op grond
van de door mij gekozen films. Of nog veel erger, zij is toevallig
een filmfreak met vakkennis en heeft allang door dat mijn keuze
getuigt van een buitengemeen slechte smaak en van onvergeeflijke
domheid! Iets ergers kan ik eigenlijk niet bedenken en toch gniffel
ik stiekem van binnen. Het zal vast een spannend festival worden waar
ik menigmaal verrast zal worden door mijn eigen keuze of beter
gezegd: door mijn eigen onkunde.