Sculder & Mully - IFFR 2004
Doppelgänger (Japan, 2003)
Michio Hayasaki (een rol van Yakusho Koji), een briljante uitvinder
van medische hulpmiddelen, lijdt ernstig aan burnout en wordt bovendien
hardnekkig gestalkt door zijn opdringerige dubbelganger. Nu wil het
bijgeloof dat een ontmoeting met je dubbelganger (in goed Japans is
dat doppelgänger) betekent dat je binnenkort komt te overlijden, en
in Hayasakis geval lijkt er geen ontkomen aan: zijn altrer ego duikt
echt overal op (regisseur Kurosawa Kiyoshi maakt hierbij listig gebruik
van splitscreen). Hoewel de andere ik aanvankelijk nog wel van pas
komt bij het opknappen van vuile klusjes, eist deze steeds vaker ook
de pleziertjes uit Hayasakis leven voor zichzelf op. Dat moet wel
leiden tot een confrontatie, en die komt er dan ook. De film begint
als een sfeervolle variant op Dr. Jeckyl en Mr. Hyde, maar verandert
naar het einde toe in een theater van de lach, inclusief gooi- en smijtwerk
met (auto)deuren. De eerste, grimmige helft van de film sprak ons dan
wel het meeste aan, maar de combinatie met lichtvoetigheid pakt wonderwel
goed uit. GO!
Nog te zien: za 31-1 12:30 Cinerama 1
Nog te zien: za 31-1 12:30 Cinerama 1
Far from Bollywood (India, 2003)
Een verzamelprogramma met vier korte films uit India, zonder uitbundige
dans- en zangscenes à la Bollywood: wij waren benieuwd! De eerste
drie
films laten in pak m beet gemiddeld 11 minuten verschillende soorten
relaties tussen mensen zien: baas/werknemer, vader/dochter en man/prostituee.
In korte tijd weten de regisseurs elk een compleet verhaal in een aangenaam
rustig tempo te vertellen. Het meest opvallende filmpje is The Unconsious,
over een man die zich van binnen vrouw voelt, al jaren officieus getrouwd
met een andere man maar dat probeert te verbergen voor zijn dochter.
Helaas is het 58 minuten durende Palace of the Winds, vol losse flarden
en dito beelden, geïnspireerd op het medium radio simpelweg niet aan
ons besteed. Alle minuten bij elkaar in aanmerking genomen: DONT.
Nog te zien: za 31-1 17:30 Cinerama 7
Nog te zien: za 31-1 17:30 Cinerama 7
Ong-bak: Muay Thai Warrior (Thailand, 2003)
Vanaf de adembenemende openingsscène, waarin een dertigtal jonge
dorpelingen
strijdt om een lint in de top van een werkelijk reusachtige boom (en
het gaat er niet zachtzinnig aan toe veel deelnemers komen tientallen
meters lager onder het geluid van krakende botten op de grond terecht),
is het duidelijk: dit is een martial arts-film waarin de hogere acrobatiek
een gelijkwaardige plaats inneemt naast de gevechtsscènes. Jackie
Chan
meets Bruce Lee in de persoon van Panom Yeerum, een virtuoos op het
gebied van de Muay Thai-vechtsport. Plattelandsjongen Yeerum (die eerder
al als winnaar uit de boom kwam) wordt naar seedy Bangkok gestuurd,
centrum van hoererij, illegale gevechten en andere onfrisse praktijken,
om het gestolen hoofd van de dorpsboeddha terug te halen. Met dat simpele
gegeven maakte regisseur Prachya Pinkaew een wervelwind van een film
af, waarbij hogere zaken als Humor en Drama effectief ingezet worden.
Naast de fantastische actie, die ondanks de gestileerdheid zo nu en
dan pijnlijk hard op ons overkwam, krijgen we ook nog een ode aan de
originele The Italian Job middels een fantastische achtervolging
met tientallen mini-taxis, en u leert en passant hoe je curry als
wapen kunt gebruiken (en voor de wat potigere medemens: koelkasten
en lichtbakken). Ong-bak: Muay Thai Warrior eindigde vooralsnog hoog
in de publiekspoll, en wij sluiten ons daar graag bij aan: GO!
Nog te zien: za 31-1 23:15 Pathé 4
Nog te zien: za 31-1 23:15 Pathé 4
Code 46 (GB, 2003)
Een van de leukste momenten zit in het begin van de film: in een karaokebar
wordt Should I Stay Or Should I Go van The Clash ingezet, en wie
zit daar achter de microfoon in pak, sigaret tussen de vingers? Inderdaad,
Mick Jones, gitarist van. Nu is leuk ook niet direct een woord dat
van toepassing is op Michael 24 Hour Party People Winterbottoms nieuwe
film, een distopie over een klassenmaatschappij waarin niet iedereen
zomaar kinderen mag krijgen of gaan of staan waar-ie wil. 1984 in
een ander jasje dus, en daarmee is Code 46 de voorlopige hekkensluiter
in een lange reeks films over soortgelijke onderwerpen. Wat het scenario
aan originaliteit ontbeert wordt ternauwernood gecompenseerd door het
frisse spel van Tim Robbins en de ontwapenende Samantha Morton, als
twee kersverse geliefden die volgens de Code 46-wet genetisch teveel
gemeen hebben en dus geen kinderen mogen krijgen. Twee keer hebben
Robbins en Morton seks, beide keren met een zwangerschap tot gevolg.
Blijkbaar zijn voorbehoedsmiddelen ook taboe in de toekomst, want je
zou toch zeggen dat overtreding van de Code 46 aldus eenvoudig te
omzeilen zou moeten zijn. En wat we ons natuurlijk al helemaal niet
dienen af te vragen: hoe komt het dat we het hele verhaal in retrospectief
verteld krijgen door Morton, terwijl al haar herinneringen aan de hele
affaire door de overheid zijn gewist? Kameleon Winterbottom stelt na
het aangrijpende In This World een beetje teleur met een inconsistente
en, uiteindelijk, afstandelijke film. Een spijtige DONT, derhalve.
Nog te zien: vr 30-1 22:45 Cinerama 3 / za 31-1 17:30 Luxor
Nog te zien: vr 30-1 22:45 Cinerama 3 / za 31-1 17:30 Luxor
The UnAmerican Film Festival (USA, 2003)
Bush-bashing is in, niet in de laatste plaats in Amerika zelf. Een
groep van jonge filmmakers begon bij wijze van grap een alternatief
festivalletje tijdens het filmfestival van Cannes, waarin het Amerika
onder George W. onder de loep en op de hak wordt genomen, maar dat
groeide al gauw uit tot een groter en ambitieuzer project waarmee de
internationale filmfestivals wordt afgereisd. Overigens zonder winstoogmerk,
en iedereen wordt uitgenodigd om ook in te zenden. Het programma dat
in Rotterdam te zien is, bestaat voor een groot gedeelte uit samples
en remixen van televisieshows,journaals en toespraken van Bush. In
een van de beste momenten wordt een speech van Bush gemixt met de duelling
banjos-scène uit Deliverance, en elders wordt een andere
toespraak
zó verknipt dat Bush zijn excuses maakt aan de wereld voor zijn
misdaden.
Een van de meest bizarre filmpjes bestaat echter uit een onversneden
interviewfragment met een jongen, wiens vader een van de slachtoffers
was van de aanslagen op 11 september. De jongen in kwestie durft, niettegenstaande
zijn verlies, openlijk te twijfelen aan de rol van Amerika en The War
On Terrorism, maar de interviewer laat hem op werkelijk zeer onbeschofte
wijze steeds niet uitspreken, in honor of your father. Niet alles
is even geslaagd en er zijn wat overlappingen met het Out Of Status-programma,
maar de filmpjes die doel raken, raken dat goed. GO!
Nog te zien: za 31-1 22:45 Lantaren 2
Nog te zien: za 31-1 22:45 Lantaren 2
Rick (USA, 2003)
Rick is een toffe peer, een getapte vent die met een brede glimlach
elke ochtend fris zijn kantoor binnenstapt. Rick is altijd in voor
een gebbetje met de baas, maar je voelt zijn pijn: die baas is veel
jonger dan hij en Rick heeft op zijn werk niet veel beters te doen
dan ongewenste sollicitanten op botte wijze af te wimpelen. Als een
afgewezen sollicitante een vloek over hem uitspreekt is het raak: Ricks
baan komt in gevaar en daarbij staat zijn gezinsleven dusdanig onder
druk dat hij overweegt om op het aanbod van een oude studievriend in
te gaan: het uit de weg ruimen van ongewenste collegas.
Rick is een zwarte komedie van het Hollywood-type: een beetje tam, maar wel goed verzorgd. De cast is prima: Bill Pullman speelt Rick, het knappe grietje Agnes Bruckner speelt zijn dochter Eve en de show wordt gestolen door vies ventje Aaron Stanford, als de Big Boss. De film heeft een dure, hippe uitstraling; de setting is het Financial District in New York en een van de scènes speelt zich af in de futuristische bar Remote Lounge. Regisseur Curtiss Clayton levert een vlekkeloos debuut af. We hadden iets meer uitdaging verwacht van iemand die jarenlang met Gus van Sant samenwerkte, maar dit is geen klacht: Rick zorgt voor kijkplezier en daarom: GO!
vr 30-1 22:30, Cinerama 1
Rick is een zwarte komedie van het Hollywood-type: een beetje tam, maar wel goed verzorgd. De cast is prima: Bill Pullman speelt Rick, het knappe grietje Agnes Bruckner speelt zijn dochter Eve en de show wordt gestolen door vies ventje Aaron Stanford, als de Big Boss. De film heeft een dure, hippe uitstraling; de setting is het Financial District in New York en een van de scènes speelt zich af in de futuristische bar Remote Lounge. Regisseur Curtiss Clayton levert een vlekkeloos debuut af. We hadden iets meer uitdaging verwacht van iemand die jarenlang met Gus van Sant samenwerkte, maar dit is geen klacht: Rick zorgt voor kijkplezier en daarom: GO!
vr 30-1 22:30, Cinerama 1
Nina (Brazilië, 2004)
Er zijn de laatste jaren veel nieuwe Gothic-comics verschenen; duistere
stripfiguren als Johnny The Homicidal Maniac worden steeds populairder
bij een toenemende groep volgelingen. De jonge Nina is helemaal weg
van dit soort strips en ze maakt ze zelf ook. Het liefst tekent ze
haar onuitstaanbare hospita in de meest gruwelijke situaties. Op de
muur in haar kamer verzamelt Nina de donkere, gewelddadige zwart-wittekeningen.
Het gothic-meisje vindt het ook leuk om naar technofeesten te gaan,
alleen geeft ze meer geld uit aan drugs en drank dan haar budget toelaat.
Door haar langzame aftakeling ziet Nina steeds minder het verschil
tussen de getekende wereld en de realiteit, met alle gevolgen vandien.
Het Braziliaanse Nina excelleert in stijl en zo blijft het clichéverhaaltje
als film toch overeind. De angstaanjagende hospita, door Nina steevast
aangeduid als de oude feeks, wordt hilarisch goed vertolkt door de
bejaarde actrice Myrian Muniz, die het alleen al de moeite waard maakt
deze film te gaan bekijken. GO!
Nog te zien: do 29-1 20:30, Cinerama 6 / vr 30-1 18:00, Cinerama 6 / za 31-1 23:00, Pathé 3
Nog te zien: do 29-1 20:30, Cinerama 6 / vr 30-1 18:00, Cinerama 6 / za 31-1 23:00, Pathé 3
Twentynine Palms (Frankrijk, 2003)
Na de eerste IFFR-voorstellingen van Twentynine Palms zochten zelfs
de meest geroutineerde critici steun bij elkaar: wat moeten we hier
over schrijven? Wat zijn de positieve en negatieve punten volgens onze
buitenlandse collegas? Zijn we niet te kortzichtig als we toegeven
dit een walgelijke film te vinden? En wat is de diepere politieke betekenis
achter dit verhaal? Mag je deze film in een adem noemen met Antonionis
Zabriskie Point uit 1970? Jaja, Twentynine Palms is een echte relfilm.
Maar wat is er in feite te zien?
Een dertiger, laten we hem omschrijven als Mister Grunge 1993 (tattoos, haar voor de ogen, kisten aan de voeten) gaat met zijn vriendin, een gedeprimeerde Française, op reis door de Californische woestijn. Ze volgen met hun yuppie-jeep een toeristische route en telkens als de gelegenheid zich voordoet hebben ze seks in de openlucht. Hij behandelt haar als een stuk vuil, maar dont worry: de Franse regisseur Bruno Dumont zorgt ervoor dat de ijdele Amerikaanse kwast lik op stuk krijgt aan het einde van de film. Met dit einde hoopt Dumont natuurlijk de gehele filmwereld in beroering te krijgen. En misschien gaat het hem lukken, ondanks dat het plot uit een gemiddelde aflevering van Crime Scene Investigation of C*O*P*S geplukt lijkt. Twentynine Palms lokt discussies uit, en dat is altijd leuk. Maar voor het overige: DONT.
Te zien: vr 30-1 15:30 Pathé 4 / za 31-1 23:00 Lantaren 1
Een dertiger, laten we hem omschrijven als Mister Grunge 1993 (tattoos, haar voor de ogen, kisten aan de voeten) gaat met zijn vriendin, een gedeprimeerde Française, op reis door de Californische woestijn. Ze volgen met hun yuppie-jeep een toeristische route en telkens als de gelegenheid zich voordoet hebben ze seks in de openlucht. Hij behandelt haar als een stuk vuil, maar dont worry: de Franse regisseur Bruno Dumont zorgt ervoor dat de ijdele Amerikaanse kwast lik op stuk krijgt aan het einde van de film. Met dit einde hoopt Dumont natuurlijk de gehele filmwereld in beroering te krijgen. En misschien gaat het hem lukken, ondanks dat het plot uit een gemiddelde aflevering van Crime Scene Investigation of C*O*P*S geplukt lijkt. Twentynine Palms lokt discussies uit, en dat is altijd leuk. Maar voor het overige: DONT.
Te zien: vr 30-1 15:30 Pathé 4 / za 31-1 23:00 Lantaren 1