Sculder & Mully - IFFR 2004
Last Life In The Universe (Thailand, 2003)
Voor deze Aziatische topper zou het IFFR een paar nieuwe prijzen in
moeten voeren: Beste Filmkoppel van het Jaar, Beste Huisman van het
Jaar en Beste Natte Droomscène van het Jaar. In Last Life In
The Universe
komt een overdreven verzorgde Japanner in de chaotische leefwereld
terecht van een sexy Thaise met een kuisheidsprobleem. Hij besluit
haar huis schoon te maken, maar langzamerhand wordt het bij de kijker
duidelijk dat er in het leven van onze Japanse vriend ook nog heel
wat op te ruimen valt.
Aan Last Life In The Universe werkten filmmakers mee die een reputatie
hebben hoog te houden. Cameraman Chris Doyle (Fallen Angels, Happy
Together) en regisseur Pen-ek Ratanaruang (6ixtynin9) lossen beloftes
in, maar weten ook te verrassen, door het spannende verhaal op kalme,
voortkabbelende wijze in beeld te brengen. Voor de liefhebbers van
Aziatische cinema is het leuk om te vermelden dat filmheld Miike Takashi
een coole bijrol heeft en dat u hoofdrolspeler Asano Tadanobu in twee
andere titels op dit festival kunt tegenkomen: in openingsfilm Zatoichi
en in Bright Future. Concluderend: deze verrassende, spannende en
droogkomische superfilm is een MUST GO!
Te zien: wo 28-1 15:00, Luxor / za 31-1 22:45, Cinerama 5
Te zien: wo 28-1 15:00, Luxor / za 31-1 22:45, Cinerama 5
Dreams of Dust (Iran/Frankrijk, 2003)
Een röntgenfoto van de menselijke ziel? Onze hoela! Pretentieuze,
pseudo-intellectuele
symboliek, verpakt in mooie plaatjes bij gebrek aan een goed verhaal,
komt meer in de buurt. Een vrachtwagenchauffeur, een bruid, een jongetje
en een ezel zijn aan het begin van de film betrokken bij hetzelfde
verkeersongeluk - met fatale afloop of niet, dat wordt in het midden
gelaten. Wat volgt is een soort repeterende nachtmerrie van en met
deze personages op wisselende locaties. De hints, zo subtiel als een
olifant op coke, zie je al van mijlenver aankomen in de droge, stoffige
Iraanse landschappen. Zo lift er bijvoorbeeld een soldaat mee, sjouwend
met zijn eigen doodskist. De man wordt keurig voor de deur afgezet
en terwijl de vrachtwagen weer verder rijdt hoor je zijn moeder vanuit
het huis huilen. Goh, het zal toch niet?!? En inderdaad. Aan het eind
van de film rijdt het gezelschap door een tunnel met aan het einde
licht... En wat het acteerwerk betreft: alleen de rol van de bruid
wordt overtuigend neergezet door actrice Roya Nonahali, de rest acteert
genant onder de maat. DONT!
Nog te zien: wo 28-1 13:15 Pathé 4
Nog te zien: wo 28-1 13:15 Pathé 4
Resurrection Of The Little Match Girl (Zuid-Korea, 2002)
Regisseur Jang Sung-Woo heeft in zijn leven meer visdeospelletjes gespeeld
dan goed is voor een mens. Dat is de conclusie die we moeten trekken
na het zien van deze over-the-top tot speelfilm omgevormde videogame.
En is dat een slecht ding? Nee, want Resurrection Of The Little Match
Girl, gebaseerd op Hans Christiaan Andersens sprookje over het meisje
met de zwavelstokjes, is een virtual reality-film die in zijn pretentieloosheid
meer vermaak brengt dan de laatste twee delen van The Matrix of het
vergelijkbare Avalon. Een plot konden we zo 1-2-3 niet ontdekken,
maar dat dondert niet, daarvoor heb je gewoonweg geen tijd in deze
visuele achtbaan vol overdonderende effecten en adrenaline. Met name
de enorme stoet van bizarre gamers met idiote namen die strijden om
de gunsten van The Little Match Girl, zorgt voor de nodige, zeer welkome
humor, die voornoemde andere films zo moesten ontberen. Ons oordeel:
GO! GO! GO!
Nog te zien: wo 28-1 22:30 Venster 1
Nog te zien: wo 28-1 22:30 Venster 1
Le jardin de papa (Congo/Frankrijk, 2003)
Wordt het koloniale verleden ooit echt een verleden? Op zich een interessante
vraag, maar in deze film wordt het antwoord (dat luidt dus nee) door
Zeka Laplaine niet bepaald origineel of overtuigend uitgewerkt. Een
kersvers getrouwd Frans stelletje gaat op huwelijksreis naar een niet
nader genoemd land in Afrika, waar hij als jongetje 25 jaar geleden
is opgegroeid. Hij is uiteraard in de veronderstelling dat alles bij
het oude is gebleven en raakt dan ook direct na aankomst op het vliegveld
al danig van slag als hij vergeefs afdingt bij een taxi, en uren later
veel meer geld (nachttarief!) aan een andere taxi betaalt. Onderweg
naar de stad rijdt die taxi ook nog eens een kind aan en zowel de honeymooners
als de chauffeur moeten vluchten voor een woedende menigte. Het gaat
daarna van kwaad tot erger. Dan pas hallohoo! - blijkt de kersverse
echtgenoot tot grote schrik van de naïeve bruid een racist van hier
tot ginder. Je lijkt wel je vader, verzucht ze. Mogen we een teiltje?
DONT!
Nog te zien: do 29-1 12:30 Cinerama 1 / vr 30-1 18:15 Cinerama 3 / za 31-1 15:15 Cinerama 5
Nog te zien: do 29-1 12:30 Cinerama 1 / vr 30-1 18:15 Cinerama 3 / za 31-1 15:15 Cinerama 5
The Stroll (Rusland, 2003)
Wow, Russen on speed! In hoog tempo wandelend door zomers St. Petersburg
ontmoet Olya (blond, rondborstig, hooggehakt en in strakke outfit)
de jonge man Alyosha die al flirtend met haar mee oploopt. Rennend
en slenterend door het drukke centrum maken ze elkaar het hof; terwijl
de camera hen volgt. Stil staan ze nooit. Ze ontmoeten Alyoshas vriend,
Petya, die met ze mee loopt en op zijn beurt ook probeert om Olya te
verleiden. Lopend langs het drukke verkeer, bouwplaatsen en toerische
trekpleisters flirt het hitsige drietal verder. De camera wervelt met
ze mee, en het gaat snel! Net zoals de avances, verleiding en jaloezie:
het hele scala komt in een razend tempo langs. De twee mannen doen
ieder hun uiterste best Olya voor zich te winnen, en zij laat het zich
kennelijk welgevallen.
Enige minpuntje aan deze snelwandeling door St. Petersburg is de hysterische lach van Olya, maar verder is The Stroll een verfrissende aanrader. GO! GO!
Nog te zien: 27-1 18:00 Pathé 3 / do 29-1 23:00 Cinerama2 / vr 30-1 23:00 Cinerama 6
Enige minpuntje aan deze snelwandeling door St. Petersburg is de hysterische lach van Olya, maar verder is The Stroll een verfrissende aanrader. GO! GO!
Nog te zien: 27-1 18:00 Pathé 3 / do 29-1 23:00 Cinerama2 / vr 30-1 23:00 Cinerama 6
Handbikemovie (Oostenrijk, 2003)
Verkeer is oorlog! Martin Bruch filmt vanuit zijn rolstoel/fiets zijn
tochten door onder andere Wenen, Istanbul, New York, Londen en Parijs.
Met ware doodsverachting rijdt hij over snelwegen (stoepen zijn niet
toegestaan voor handbikes) tussen het immer voortrazende verkeer. Afsnijden,
openzwaaiende portieren, oorverdovend harde muziek van autostereos:
alle bekende ergernissen en gevaren komen voorbij. Het is een opluchting
als Bruch even de stad verlaat en door de bergen rijdt. Nou ja, opluchting?
Het afdalen van een berg, gefilmd vanuit de handbike, levert beelden
op van een helse achtbaansrit die je ook veilig gezeten in een bioscoopstoel
meevoelt in je maag. Daar komt bij dat het beeld bijna nergens scherp
is (Sculder verliet halverwege misselijk de zaal), de vakantiefilmpjes
van je tante minstens zo interessant zijn en de verrassing er na een
half uur wel vanaf is. Het is een lange zit, maar toch.. het fascineert.
Voor de liefhebber, een voorzichtige GO, met rolstoel.
Nog te zien: di 27-1 17:45 CI5 / wo 28-1 17:45 VE1 / vr 30-1 15:30 CI4 / za 31-1 15:00 VE2
Nog te zien: di 27-1 17:45 CI5 / wo 28-1 17:45 VE1 / vr 30-1 15:30 CI4 / za 31-1 15:00 VE2
The Ramblers (Japan, 2003)
-Waarom ben jij nog maagd?
-Een maagd is iemand die nog nooit seks heeft gehad, daarom
Tevergeefs wachten twee wat sukkelige amateurfilmers in een dorpje op een filmster; ze doden de tijd met staren naar de zee, midgetgolf, vissen en praten. De sympathieke bijna-dertigers besluiten in het dorp te overnachten en beleven, totdat hun geld opraakt, een onverwacht en ietwat ongemakkelijk uitje. De locals zijn allesbehalve toegankelijk en ze belanden van de ene stroeve situatie in de andere, waar ze zich heldhaftig doorheen proberen te slaan. Je komt tenslotte uit de grote stad of niet. De film kabbelt heerlijk rustig en aangenaam met de wachtende jongens mee: twee losers die je -op een bescheiden plekje- in je hart sluit. GO.
Nog te zien: di 27-1 23:00 Lantaren 1 / wo 28-1 15:30 Pathé 5
-Een maagd is iemand die nog nooit seks heeft gehad, daarom
Tevergeefs wachten twee wat sukkelige amateurfilmers in een dorpje op een filmster; ze doden de tijd met staren naar de zee, midgetgolf, vissen en praten. De sympathieke bijna-dertigers besluiten in het dorp te overnachten en beleven, totdat hun geld opraakt, een onverwacht en ietwat ongemakkelijk uitje. De locals zijn allesbehalve toegankelijk en ze belanden van de ene stroeve situatie in de andere, waar ze zich heldhaftig doorheen proberen te slaan. Je komt tenslotte uit de grote stad of niet. De film kabbelt heerlijk rustig en aangenaam met de wachtende jongens mee: twee losers die je -op een bescheiden plekje- in je hart sluit. GO.
Nog te zien: di 27-1 23:00 Lantaren 1 / wo 28-1 15:30 Pathé 5
Il Dono (Italië, 2003)
Elk beeld is beladen in dit trage, maar absoluut niet saaie speelfilmdebuut
van Michelangelo Frammartino. Dat de jonge regisseur architectuur heeft
gestudeerd en videokunst heeft gemaakt, verklaart waarschijnlijk de
zorgvuldig gecomponeerde beeldencyclus, waarmee hij een prachtig verhaal
vertelt. De film is een verslag van een ramp in slow-motion genoemd.
Hoewel de film inderdaad een tragisch verloop kent, zit er toch humor
in; gitzwarte humor wel te verstaan, en zonder de hulp van dialogen.
Want er wordt bijna geen woord gesproken gedurende de hele film. Misschien
moeten we hiervoor een nieuwe term introduceren: zoiets als zwarte
slapstick of visual black comedy.
Il Dono speelt zich af rond een bergdorp in Zuid-Italië, met als
hoofdrolspelers een oude man, die schijnbaar wat aanrommelt op zijn
erf en een gehandicapte jonge vrouw, die vreselijk vernederd wordt
door mannen uit haar omgeving. Geen enkel onderdeel van deze film is
doelloos, hoewel er wel een paar bijzonder symbolische scènes
in zitten.
Zoals die met de jongen die een stuiterende voetbal achtervolgt tot
bijna aan het laagste punt van het dorp. Il Dono is briljant en verdient
het om in elk Nederlands filmhuis te draaien. GO!!!
Nog te zien: wo 28-1 20:15, Cinerama 5 / za 31-1 20:15 Pathé 5
Nog te zien: wo 28-1 20:15, Cinerama 5 / za 31-1 20:15 Pathé 5