Tomas Alfredsson
01-02-2008 19:15 Luxor
Een mix van Zweedse jeugdfilm en onvervalste splatter, dat hadden we nog
niet eerder gezien. Oskar heeft het niet makkelijk: hij woont bij zijn
moeder, terwijl hij een veel betere band met zijn vader heeft, en op school
wordt hij voortdurend gepest. Alles wordt anders als de mysterieuze Eli
naast hem komt wonen. Eli is net als hij 12 jaar, maar dan al heel lang, en
hij leeft van mensenbloed. Let the Right One in bevat genoeg details
die niet uitgelegd worden (Waarom is Eli zo'n androgyne verschijning? Wat
was de aard van diens relatie met de oude man die voor hem slachtoffers
'aftapt'?) om de kijker, eenmaal weer buiten, nog bezig te houden. Zowel
het bloedvergieten als de onderkoelde humor missen hun doel niet, omdat de
film zijn hoofdpersonages -de volwassenen zijn hier doorgaans óf
malloten, óf onsympatiek- serieus neemt. Naar verluidt een grote hit
in Zweden en (samen met REC) zeer aangenaam tegengas voor de Amerikaanse
meuk die het horroraanbod zo domineert. Verder verwijs ik naar de recensies
van collega's Tonio van Vugt en Waa.
Reacties
De ultrakorte scène, waarin Oskar een glimps opvangt van Eli's
privaatste plekje als zij/hij naakt in de badkamer staat, lost het raadsel
voor een groot deel op. Maar het is een 'blink and you'll miss
it'-moment...
Reactie toevoegen
Je zet vraagtekens bij de androgyne verschijning van Eli?
Als Eli een jongen was geweest, zou ik daar wellicht ook even bij stil staan.
Ware het niet dat Oskar verliefd op haar is, en wanneer hij haar in een impuls omhelst, vraagt zij: zou je me ook leuk vinden als ik geen meisje was?
Daarbij meen ik in te vullen dat die oude man een oude liefde van Eli is, en die ze nu inruilt voor Oskar.
Maargoed, bij mij duurde het wat lang voordat ik door had dat de tweede zoon in La maison jaune dus de oudste dochter was...