Notice: Undefined offset: 123 in /home/dba_man/produktie/site_root/lib/common.php on line 207

Notice: Undefined offset: 123 in /home/dba_man/produktie/site_root/lib/common.php on line 207

Notice: Undefined offset: 123 in /home/dba_man/produktie/site_root/lib/common.php on line 207
Zone 5300: Marseille in de reggaemolen
Bas de Koning
Marseille in de reggaemolen
Marseille in de reggaemolen
Zuid-Franse band mixt Jamaicaanse en Afrikaanse stijlen tot feestelijke cocktail
masillia 138 x 138 pix
Massilia Sound System
3968 CR13
(World Village/Harmonia Mundi)

www.massilia- soundsystem.com
Frankrijks verbondenheid met het (Noord)-Afrikaanse continent is mede door haar koloniale verleden ontstaan. Deze link heeft in de Franse popmuziek al een aantal interessante kruisbestuivingen opgeleverd. Denk aan Mano Negra en Manu Chao, Les Negresses Vertes en Sapho. Een nieuwe naam kan aan dat rijtje toegevoegd worden. In Frankrijk is het Masilia Sound System al een grote sensatie en zijn van dit album al meer dan 35.000 exemplaren over de toonbank gegaan. Goed voor goud en een drietal hits in de Franse top. Het al sinds 1984 actieve Sound System mixt reggae met Afrikaanse blaas- en snaarinstrumenten en percussie. Uit Marseille afkomstig heeft de band haast vanzelfsprekend een aparte band met het land aan de andere kant van de Middellandse zee. Wie de website van de groep opzoekt wordt ook begroet door een klotsende zee en cartooneske beelden van de haven van de stad (www.massilia-soundsystem.com). En de titel van de cd verwijst ook weer naar deze Zuid-Franse havenstad. 13 is de regiocode voor de nummerborden van auto's uit Marseille. Maar: het woord 'sound system' zit niet voor niets in de naam. Naar vertrouwd Jamaicaans recept wordt de voordracht van de diverse zangers/vocalisten met bas en drum versterkt waarna het toevoegen van de Afrikaanse elementen de cocktail afmaakt. Zonder twijfel zijn live-optredens van deze band een feest. Ook op de Nederlandse podia, want beheersing van de Franse taal is meegenomen maar niet noodzakelijk. De hamvraag is natuurlijk of dit ook overkomt op cd. Dat wel, maar ook hier heb ik wederom de kritiek die ik eerder dit jaar ook al aan de debuut-cd van My Vitriol gaf. Doseren is een kunst!!! Waarom 19 nummers? Waarom niet gewoon 12? Veel is niet altijd lekker. Veel kan soms heel vermoeiend zijn. Van veel word je dik (ik kan het weten). En met een volle maag kun je niet dansen. En dansen is nu juist zo lekker op deze cd. Oordeel zelf maar. (Bas de Koning)