Notice: Undefined offset: 58 in /home/dba_man/produktie/site_root/lib/common.php on line 207

Notice: Undefined offset: 58 in /home/dba_man/produktie/site_root/lib/common.php on line 207

Notice: Undefined offset: 58 in /home/dba_man/produktie/site_root/lib/common.php on line 207
Zone 5300: Dolly does it again
Bas de Koning
Dolly does it again
Dolly does it again
Ingetogen bluegrass-drama's met een snik in de stem
dolly parton recensie zijplaatje
Dolly Parton
Little Sparrow
(Sugar Hill/Blue Eye/BMG)
De diva van de country liet in de jaren tachtig bij haar fans (onder wie vele Zone 5300-redactieleden) toch wel menig wenkbrauw fronsen met nogal dubieuze albums. Na 'Slow Dancing With The Moon' uit 1993 heeft La Parton echter het rechte countrypad weer gevonden, wat in 1999 resulteerde in het prachtige bluegrassproject 'The Grass Is Blue'. Ook Dolly zelf vond dit blijkbaar een geslaagd project, want haar nieuwste plaatwerkje tapt op het eerste gehoor uit hetzelfde vaatje. Dolly heeft dezelfde band voor dit project gebruikt, heeft haar vaste producer Steve Buckingham weer achter de knoppen geplant en brengt weer een zelfde mix van countryklassiekers, herziene versies van eigen oud materiaal en een aantal nieuwe nummers in bluegrasstijl. Wel laat ze Alison Krauss dit keer weer eens opdraven voor vocale ondersteuning en wordt de Ierse folkgroep Altan, met wie ze al eerder samenwerkte op de live-cd 'Heartsongs', andermaal uit Ierland overgevlogen voor een bijdrage aan 'In The Sweet By And By'. De algehele stemming is echter een stuk somberder dan op 'The Grass Is Blue'. Herziene versies van 'Little Sparrow' en 'Down From Dover' zetten de toon op een album waar het drama van afstroomt. Sleutelstuk op de plaat is het nieuwe 'Mountain Angel', een mooi Appalachen-sprookje dat nog slecht afloopt ook (we willen toch niet anders?). Met de bekende snik in de stem verhaalt Parton van een treurig relaas over een mooi meisje dat een relatie begint met de duivel. En zoals we sinds Mariken van Nieumeghen weten, lopen dergelijke relaties nooit goed af. Terecht mocht Dolly onlangs een Grammy voor dit album in ontvangst nemen. Laten wij daar dan meteen een Edison Oeuvreprijs aan vast plakken voor haar gehele carrière en hopen dat ze ons nog heel lang met dit soort albums blijft verblijden. (Bas de Koning)