Fruit Chan, Park Chan-Wook, Miike Takashi
30-01-2005 23:00 Luxor
Eerste deel lijkt gebaseerd op een Radio Bergeijk onderzoek naar restaurant 'De Chinese
Muur' en diens link met het streekziekenhuis. 4 sterren.
Tweede deel is een slappe herhaling van Oldboy-thematiek door de Koreaanse Tarantino protegé. 3 sterren.
Derde deel is een fraai gestileerde Miike over een tragisch Mieke. 4 sterren.
Tweede deel is een slappe herhaling van Oldboy-thematiek door de Koreaanse Tarantino protegé. 3 sterren.
Derde deel is een fraai gestileerde Miike over een tragisch Mieke. 4 sterren.
Fruit Chan, Park Chan-Wook, Miike Takashi.
30-01-2005 23:00 Luxor
Driemaal extreem, tweeëneenhalf keer raak. Deel 1 gaat over de
problematiek met betrekking tot de nieuwe verjongingskuur van tot dumplings
verwerkte geaborteerde foetussen. Deel 2 gaat over het dilemma van een
gijzeling. Deel 3 is een Takashi die zijn oude idioom verlaat tot het
verkennen van alle schuldgevoelens die uit 'Ik zou je wel in een doosje
willen doen' kunnen volgen.
Deel 1 en 3 maken de film.
Deel 1 en 3 maken de film.
Fruit Chan, Park Chan-Wook, Miike Takashi,
29-01-2005 22:30 Cinerama 3
Prachtig gefotografeerd, maar kwa inhoud wisselvallig macaber drieluik.
Deel 1 staat het dichtst bij de realiteit en is meteen het beste. In een
Hongkongse woonkazerne voert Tante Mei illegale abortussen uit en serveert
aan middelbare vrouwen een heel speciaal soort dim sums. Met verjongende
werking. Een verwelkte tv-ster komt in de problemen als de consumeerde feut
uit incest voortgekomen blijkt, maar ze zet zich er overheen. Je bent oud
en je wil je jeugd terug, nietwaar? Deel 2 dan. Park (Old Boy) vliegt uit
de bocht met post-moderne splatter vanwege een te vergezochte plot en
ongeloofwaardige bad guy, waarvoor strafpunten. Miike, vooral bekend van
uitzinnige actie, brengt een verstild klassiek spookverhaal, over twee
zusjes die bij een rondtrekkend circus gewerkt hebben. Net als Ju-On en
zijn imitaties, lijkt dit verhaal te drijven op het thema van de
wraakzuchtige oni (= geest van -meestal vrouwelijk- slachtoffer), maar het
einde heeft een verrassende wending die te mooi is om te spoilen.