Serge le Peron
27-01-2006 20:15 Venster 4
Jo Figon, een smoezelige, zelfingenomen uitgever van fotoromans (naar eigen
zeggen een 'voyou') , wil een film maken over de dekolonisatie en benadert
hiervoor de excentrieke Franse regisseur Georges Franju (bekend van zijn
meesterwerk Les Yeux sans Visage). Zijn geldschieter wordt de Marokkaanse
oppositieleider Mehdi Ben Barka, begin jaren 60 de hoop van Afrika en kwa
postuur, neus en uitstraling (in de film, ten minste) de evenknie van
Charles De Gaulle. En dus net iets te staatsgevaarlijk. De film wordt door
de Franse staat echter gebruikt om Ben Barka in Parijs te arresteren en op
zijn Pinochets te laten verdwijnen. Welke rol speelde Figon precies in dit
complot? Het beladen thema biedt voldoende stof voor een van paranoïa
zinderende film, maar door de stugge, onhandige narratief is daar slechts
weinig van te merken. Een gemiste kans.