AliMohammad Ghesali
26-01-2006 14:00 Venster 4
De Iraanse censuur leverde doorgaans poëtische films met oogstrelende
beelden van natuurschoon en kinderen in de hoofdrol op. Nu is hier dan eens
een poëtische Iraanse film met oogstrelende beelden van natuurschoon
met in de hoofdrol een kindermoordenaar. Ongetwijfeld een novum.
Arme schaapsherder in een besneeuwd bergdorp verliest door kraamkoorts
vrouw en kind. Het verdriet doet hem zijn verstand verliezen. Na een
ontmoeting met een jeugdige zakkenroller gist bij de herder het idee dat de
kinderkens maar beter gelijk tot de Barmhartige God gebracht kunnen worden
vóórdat ze door de zonden van de wereld worden aangetast. Na
enige slachtoffertjes wordt de dorpelingen iets duidelijk en de
achtervolging begint. Heftig, kortom.
Writing on the Earth (ook wel Written on the earth) wordt echter compleet
onzinnig als de moordenaar de lynchpartij zonder zichtbare verwondingen
overleeft en wordt gered door een alleenstaande moeder. Hoeveel kans had u
Marc Dutroux op die afloop gegeven? Twee sterren eraf. Het vocabulair van
de moordenaar, dat op dat punt in de film al een uur beperkt is gebleven
tot raaaah, gnarff en aarrgh, wekt dan nog slechts irritatie op.