(Rodriguez Lopez / De Konkurrent)
Omar Rodríguez-López is een man van zijn woord. Belooft hij
begin 2009 dat hij dit jaar drie albums uit zal brengen, dan doet hij dat
dus ook. Nu waren de platen Megaritual en Despair bij elkaar
gefröbelde kliekjes van een experimentele sessie in Amsterdam uit
2005. Op deze manier werd het wel heel makkelijk om het beloofde quotum te
halen. Hoe anders is dat met Xenophanes. De openingstonen bij
Azoemia geven nog even het gevoel dat het weer een hoop piep-knor
wordt, maar dan barst de band met volle kracht los. Jawel, een band! Waren
de eerste twee platen bijna soloprojecten, op Xenophanes laat Omar
zich bijstaan door Juan Alderete de la Peña, Thomas Pridgen en
Marcel Rodriguez-Lopez. Inderdaad het volledige Mars Volta-team, exclusief
zanger Cedric Bixler-Zavala. En dat is te horen want voor dit project wordt
alles uit de kast getrokken. Met nummers als Ojo al Cristo de Plata
(Beware Of The Silver Christ), Sangrando Detrás de los Ojos
(Bleeding From Behind The Eyes) en Asco Que Conmueve los Puntos
Erógenos (Sickness Moving The Erogenous Areas) wordt duidelijk
gemaakt waarom zij de koning van de experimentele prog-rock zijn. Was de
kritiek op de laatste Mars Volta plaat Octahedron (die ook dit jaar
uitkwam) dat deze veel te mellow klonk, dat kan van deze plaat niet
gezegd worden. De tempowisselingen en gierende gitaren buitelen over elkaar
heen. Anders aan Mars Volta is ook dat de plaat volledig in het Spaans
gezongen wordt, de moedertaal van Rodríguez-López (geboren in
Puerto Rico). Met Xenophanes lost Omar Rodríguez-López
niet alleen zijn belofte in, hij maakt het ook nog goed door het lekkerste
voor het laatst te bewaren. En er zit nog een toegift aan te komen met de
live-plaat Los Sueños de un Hígado. Een BBC-sessie in
dezelfde bezetting die op 1 december gelimiteerd op LP zal uitkomen.
Vergeet en vergeef de voorgaande platen, Xenophanes is en enige echte.