Alles Kids, Pubers lullen maar wat - Edwin Peters
*****
(Syndikaat)
Iedereen die weleens boodschappen gedaan heeft in een winkelcentrum heeft ze gezien: hangjongeren. Onverzorgd, onbeschoft, glazige ogen, agressief, luid, boertig en straatbeeldbevuilend. Net als wij toen we vijftien waren, quoi? Edwin Peeters ging als grafisch antropoloog twintig jaren onder hen leven om het gedrag van deze merkwaardige soort te bestuderen. Het eerste resultaat daarvan is dit boekje.

“Boekje”, is overigens de juiste benaming want het kleinood telt slechts zestien cartoons. Gelukkig gebruiken wij kwaliteit als maatstaf en niet kwantiteit. De invalshoek van Peeters is alvast een schot in de roos. Zijn hangjongeren verschuilen zich allemaal onder hun hoodie of, als het vrouwelijke exemplaren zijn, achter hun haren. Peeters vergroot die vervreemding door in de meeste cartoons de personages op de rug te nemen. Deze keuze zorgt ervoor dat je al snel een jij-wij-gevoel krijgt, wat de humor enkel vooruit helpt. Het is makkelijker lachen met dat wat je zelf niet bent.

Veelal hebben we te maken met een simpele dialoog; hangjongeren zijn nu eenmaal niet zo actief. Die dialogen zijn gelukkig meestal absurd en/of nihilistisch genoeg om aan het lachen te brengen. Niet elke cartoon zorgt echter voor een lachsalvo. Sommige zijn eerder een soort van tranche de vie die in plaats van een schaterlach een lachje van herkenning op het gezicht tovert. Welke man is bijvoorbeeld nog nooit op masturberen betrapt. (Ik niet, hout vasthouden.) De tekeningen zijn een krasserig geheel van met de computer bewerkte beelden. Het belangrijkste gegeven aan een cartoon is dat je meteen ziet wat er in de tekening gebeurt. Dat zou in dit boekje af en toe een mankement kunnen zijn, moest de humor niet zo tekstgericht zijn. De cartoons werden oorspronkelijk in kleur uitgevoerd maar werden, de crisis loert even het hoekje om, in zwart wit afgedrukt. Dat verduidelijkt de zaak natuurlijk niet.

Bij deze recensie gelukkig wel de cartoons in kleur. Een grappig begin van iets dat naar meer smaakt. Ik stel voor dat jullie allen in de buidel tasten zodat dit boekje wat verkoopt en dat de uitgever voor het volgende deel de stap naar kleur durft te wagen.