Yamashita Nobuhiro
Doelen Willem Burgerzaal
De vrouwelijke manager van een rockbandje mist haar verloren aanloophond
Cooch nog steeds. Als ze op straat een man aantreft die door fikse
mishandeling zijn geheugen heeft verloren neemt ze hem mee naar huis, lapt
hem op en noemt hem, jawel, Cooch. De zwijgzame kerel blijkt over
zangtalent te beschikken. Komt dat even goed uit! In een misdaadkomedie
mogen dingen onwaarschijnlijk toevallig zijn. Het verhaal heeft vaart,
humor en een hele waaier aan leuke typetjes. De film geeft ook een aardig
inkijkje in het Japanse grotestadsleven, met eetstalletjes, zwervers en
groezelige cafeetjes. So far so good.
Wat wel wat afleidt is het matige acteerwerk van de vrouwelijke hoofdpersoon, die nogal inconsequent en ongeloofwaardig op andere mensen reageert. Ze is ook nogal vaak in beeld, helaas. De bandleden en gangsters zijn veel beter geslaagd. Maar wat alles vooral weer goed maakt zijn de liveopnames van de band. Eerst in het oefenhok, later op het podium. De ondertiteling van de suikerzoete liefdesliedjes is hilarisch. Het zal een cultuurverschil zijn, maar de teksten, melodietjes en beeldspraak zijn zoeter dan Italopop. Dat contrasteert nogal met hoe de bandleden eruit zien. En alles op een serieuze manier gebracht (of is het toch ironie?), eerst door een soort drag queen, later opzij geschoven door onze antiheld, the amnesia man. De koddige uitdossing en malle pasjes van het koor doen wel een beetje denken aan Aki Kaurismäki’s Leningrad Cowboys, maar dan in een andere setting. Camp, cult en erg grappig. Ondertussen ontrafelt de gastvrouw stukje bij beetje het duistere verleden van haar aanloopzanger. Dat had ze beter niet kunnen doen.
Wat wel wat afleidt is het matige acteerwerk van de vrouwelijke hoofdpersoon, die nogal inconsequent en ongeloofwaardig op andere mensen reageert. Ze is ook nogal vaak in beeld, helaas. De bandleden en gangsters zijn veel beter geslaagd. Maar wat alles vooral weer goed maakt zijn de liveopnames van de band. Eerst in het oefenhok, later op het podium. De ondertiteling van de suikerzoete liefdesliedjes is hilarisch. Het zal een cultuurverschil zijn, maar de teksten, melodietjes en beeldspraak zijn zoeter dan Italopop. Dat contrasteert nogal met hoe de bandleden eruit zien. En alles op een serieuze manier gebracht (of is het toch ironie?), eerst door een soort drag queen, later opzij geschoven door onze antiheld, the amnesia man. De koddige uitdossing en malle pasjes van het koor doen wel een beetje denken aan Aki Kaurismäki’s Leningrad Cowboys, maar dan in een andere setting. Camp, cult en erg grappig. Ondertussen ontrafelt de gastvrouw stukje bij beetje het duistere verleden van haar aanloopzanger. Dat had ze beter niet kunnen doen.