Fonetyka records / Universal Music Polska
De Poolse band Fonetyka heeft de afgelopen jaren naam voor zichzelf gemaakt
door gedichten van Poolse dichters Wojaczek en Bursa op muziek te zetten.
Opvallend is dat de platen een onmiskenbaar eigen geluid en stijl delen.
Knap, want beide dichters hebben weinig met elkaar te maken, tenzij de wat
existentialistische kijk op de wereld. Voor plaat nummer drie haalde de
band verrassend genoeg inspiratie bij songschrijver Grzegorz Ciechowski.
Poolse lezers zullen hem als de zanger van Republika herkennen. Naast de
band bleek Ciekowski er ook een leven als dichter op na te houden –
een talent waar hij zich tot aan zijn plotselinge dood in 2001 op toelegde.
Zijn gedichten kenmerken zich door pijn, bitter sarcasme en een tragisch
verlangen naar begrip. Daar kon Fonetyka wel wat mee.
De band nam Ciekowski’s minimale stijl als uitgangspunt en voorzag
die van betoverende motieven met de nadruk op gitaar en drums. Het geeft
het gevoel dat woord en melodie vanachter een zacht zwart gordijn een
stiekem spel spelen. Het is het talent van deze band dat ze van de
wisselwerking tussen poëzie en popmuziek geen loodzware toestand
maken, maar juist puntig en fris klinken. Al drie platen lang weten ze te
boeien met dit spel van tekst en muziek, waarbij hun eigen alternatieve
muziekstijl leidend blijft. Als je geen Pools verstaat maar wel van
kwaliteitspop-rock houdt is Fonetyka meer dan de moeite waard.
Secretly Canadian / Konkurrent
Terwijl Jurado op dit moment midden in zijn akoestische solo-toer zit met
de Maraqopa trilogie – volgend jaar komt hij in verschillende zalen
weer langs – brengt zijn platenlabel dit zes jaar oude project uit.
In 2010 doken hij en labelgenoot Richard Swift de studio in om voor hun
plezier negen persoonlijke favorieten op te nemen. Toentertijd werd het
hele project als gratis download aangeboden, maar blijkbaar was de tijd
rijp om een opgepoetste versie op een andere drager uit te brengen. De
selectie is soms wat te makkelijk en soms zeer verrassend. Met cultnamen
uit de jaren zestig zoals Bill Fay en Link Cromwell is het makkelijk
scoren. Bovendien ligt het idioom van de psychfolk dicht tegen de
muzikale habitat van beide heren aan. Verrassender wordt het als Jurado met
hoge falsetstem ineens Sweetness van de debuutplaat van Yes inzet.
De heren hebben nog meer guilty pleasures in petto. Van jaren
vijftig doowop combo The Fleetwoods wordt Outside my window
onder handen genomen en van John Denver Follow Me. Daarna krijgen we
ook nog een folky versie van Radioactivity van Kraftwerk
voorgeschoteld. Het knappe is dat ze de liedjes een arrangement in hun
eigen stijl hebben gegeven, waardoor de plaat als een consistent geheel
klinkt. Het mag dan muziek van anderen zijn, op de setlist van Damiens of
Richards reguliere werk zouden deze nummers niet misstaan. Het is vooral
een mooie en persoonlijke ode aan hun muzikale herinneringen en smaakt naar
een volume 2.