Een afgelegen café met de gangbare bartypes. Overspelige mannen,
serveersters die actrice willen worden en jongens met een grote mond maar
zonder ruggegraat.
Wat gebeurt er als er opeens een hele familie monsters op komt dagen die
zin heeeft in een feestmaal...?
Dit klassieke concept voor een horrorfilm krijgt in Feast niet de
uitwerking waar je op hoopt. De monsters komen slecht in beeld en tijdens
de slachtpartijen is er zoveel camarabeweging dat het nooit helemaal
duidelijk wordt welk lot onze bartypes te wachten staat. Het lijkt of de
filmmaker geen duidelijk genre voor ogen had. Soms is het grappig, soms een
beetje eng en dan is het weer een heldenfilm. Feast komt hierdoor
niet van de grond en blijft steken als een horrorfilm zonder gruwelen en
spanning.
Droomt niet iedereen wel eens over het hebben van superkrachten of op een
andere manier bijzonder zijn? Ik vermoed dat regisseur Hal Rapaport zelf
fantaseert over door de lucht vliegen en onschuldige burgers redden van
vileine types. In ieder geval speelt hij de superheld uit Special,
Les Franken, met overtuiging. Les Franken doet mee aan een medisch
experiment tegen depressiviteit. Maar bij hem hebben de medicijnen een
onverwacht effect: hij ontwikkelt superkrachten en kan ineens vliegen, door
muren lopen en overvallen voorkomen. Alleen moet hij nu nog de wereld
overtuigen dat hij bijzonder is.
Special is een bijzonder grappige film. Les is erg creatief in het invulling geven aan zijn superheldendom. Zijn vasthoudendheid is zowel aandoenlijk als bewonderenswaardig. Dit levert hilarische scènes op. Maar veel verder dan grappig & sympathiek komt de film niet. Op een gegeven moment snap je het concept wel en wil je meer verhaal om je aandacht erbij te houden. Maar het publiek heeft zich desalniettemin vermaakt!
Special is een bijzonder grappige film. Les is erg creatief in het invulling geven aan zijn superheldendom. Zijn vasthoudendheid is zowel aandoenlijk als bewonderenswaardig. Dit levert hilarische scènes op. Maar veel verder dan grappig & sympathiek komt de film niet. Op een gegeven moment snap je het concept wel en wil je meer verhaal om je aandacht erbij te houden. Maar het publiek heeft zich desalniettemin vermaakt!
Hitchcock & co
25-04-2007 19:50 City 2
Daniel Monzon, die eerder al het opmerkelijke, licht Gilliam-achtige
Heart Of The Warrior maakte, brengt dit keer een eerbetoon aan
Hitchcock en Argento, terwijl ook Polanski’s Frantic niet ver
weg is. Een stijlvol verfilmd, ingenieus en suspensevol plot en uitstekend
acteerwerk van Timothy Hutton en Lucia Gimenez maken het tot klassieke
cinema op zijn best, dat zich gisteren prima liet smaken tussen twee
slashers in. Zoals de festivalcatalogus al aangeeft: hoe minder je
vantevoren over de film weet, hoe beter. Een bioscooprelease zal er hier
niet inzitten vrees ik, dus op naar de (import)videotheek!
Murder by numbers?
25-04-2007 22:00 City 1
Regisseur Scott Glosserman verplaatst de plot van C’est Arrive
Pres de Chez Vous (camerateam volgt seriemoordenaar bij zijn
activiteiten) naar Bumfuck USA. In het universum van Behind The Mask
bestaan Jason Voorhees en Michael Myers echt, en de nieuwste ster aan het
firmament is Leslie Vernon, een bleke jongeman die zenuwachtig is voor zijn
eerste killing spree. Geduldig legt hij aan zijn interviewster uit
wat vaktermen als surviver girl en Ahab betekenen, en hoe hij
zijn slachtoffers kiest en ze zover krijgt dat ze zich in een verlaten
landhuis begeven waar ze volgens de regels van het boekje een voor een
worden afgeslacht, totdat alleen voornoemde surviver girl overblijft
voor de finale confrontatie. Perfecte lesstof voor de School voor
Horrormeisjes dus. Behind The Mask is postmodernistische slasher
nummer zoveel, maar wel een die na de eerste klassieke dubbelmoord op het
neukende stelletje danig van toon verandert en zowaar trouw aan het genre
wordt afgewikkeld. Of toch niet? Met Robert ‘Freddy Krueger’
Englund in de rol van Donald ‘Halloween’ Pleasance.
Good ol' geezer Oldman verdwaalt in het Spaanse bos
23-04-2007 17:50 City 7
De Spaanse thriller The Backwoods (Bosque de sombras) komt
ondanks de stevige Engelse rolbezetting (Gary Oldman, Paddy Considine) en
de spannende premisse (twee bevriende echtparen bevrijden achterlijk meisje
uit boshut en worden vervolgens opgejaagd door de locals) nooit helemaal
van de grond. Is het omdat we nooit betrokken raken door de issues die de
schijnbaar emotieloze Considine heeft met zijn vrouw Virginie Ledoyen? Is
het omdat Ledoyen en medespeelster Aitana Sanchez-Gijon de grootst
mogelijke moeite hebben met hun Engelse dialogen? Is het omdat we te vroeg
afscheid moeten nemen van Gary Oldman, de enige acteur die wel volledig
overtuigt in zijn rol? Er zijn momenten die wel werken, zoals de
achtervolging met Oldman in het bos, maar met een strengere editing en
betere acteursregie had het zoveel beter kunnen zijn. Nu smaakt het toch
een beetje teveel naar europudding, hoewel zeker niet de slechtste in zijn
soort.
Wollige horror van Nieuw-Zeelandse weidegrond
22-04-2007 18:10 City 2
Over de Nieuw-Zeelandse gemuteerde-schapen-horrorkomedie Black Sheep
kunnen we kort zijn: het is entertainend en bij vlagen zeer grappig, de
effecten komen uit Peter Jacksons Weta Shop dus zijn dik in orde (er wordt
gelukkig meer gebruik gemaakt van animatronics dan van CGI ), er wordt niet
zuinig gedaan met gore en de cast, met name bad guy Angus (Peter
Feeney), maakt er een feestje van. Maar meer dan Braindead met
schapen is het eigenlijk niet. En terwijl je Peter Jacksons
grensverleggende, hilarische splatterfest wat mij betreft nooit genoeg kunt
zien, heeft Black Sheep, ondanks de hype, die instantcultfactor
niet. Prima vermaak voor een avond met vrienden, een krat bier en een zak
chips, dat wel.
En een verrassingsfilm werd het...
23-04-2007 20:00 City 1
In 2004 draaide het bovennatuurlijke tienerdrama Den Osynlige op het
AFFF, dus een aantal mensen in het publiek zal de verrassingsfilm van
gisterenavond behoorlijk bekend zjin voorgekomen. The Invisible is
een bijna letterlijke remake van het Zweedse origineel uit 2002. Regisseur
is David S. Goyer, die zowel verantwoordelijk was voor het erbarmelijke
Blade: Trinity als het intelligente script van Batman Begins.
Conclusie na gisterenavond: laat die man nooit meer in de buurt van een
camera. Den Osynlige was een sympathieke kleine film over - in een
notendop - de scholier Nick die door zijn klasgenote Annie wordt vermoord
en als geest terugkeert om haar haar dwaling te doen inzien. In The
Invisible is elk shot, tot en met de kijk-mij-eens-niet-deugen-outfit
van Annie, zowat gekopieerd, maar dan met mooiere mensen, gelikter
camerawerk en werkelijk tenenkrommende doorsneerock. Hollywood op zijn
middelmatigst. Maar de werkelijke doodzonde is de ontknoping van de film:
het oorspronkelijke sombere einde is vervangen door een geruststellende
Christelijke boodschap van boetedoening en vergeving. Hollywood heeft niets
geleerd van Spoorloos en The Vanishing, blijkbaar. Bah.
Kill that teenage hippie scum! Kill! Kill!
22-04-2007 22:10 City 2
‘Mover over Jason, look out Freddie, Heeere’s Ronnie!’,
kopt het affiche, en toont Ronald Reagan met een hakbijl. Of liever gezegd,
een man met een Ronald Reagen-masker. Aan het affiche alleen al is af te
lezen dat de makers, in casu acteur David Arquette en vrienden, een boel
lol hebben gehad bij het maken van deze slasher, terwijl vrouw Courteny Cox
produceerde en een klein maar hilarisch bijrolletje heeft. Het is weer eens
wat anders dan Friends. En ook heel anders dan de
Scream-serie waar Arquette, die in die films de rol van agent Dewey
speelde, de mosterd haalde. The Tripper is bloederiger, eigenlijk
veel leuker en veel en veel politiek incorrecter dan de films van
leermeester van Wes Craven. Hoezee! Voornoemde man met Reagan-masker heeft
een hekel aan hippies, en eigenlijk aan alles en iedereen die in
‘zijn bos’ komt, dus wanneer er een Peace and Love-festival
neerstrijkt worden alle mogelijke wapens uit het vet gehaald. Arquette kent
zijn klassiekers, en dus vragen de tieners er om aan het mes geregen te
worden, en op de gore wordt niet bezuinigd. Zowel links als rechts krijgen
van onder uit de zak: wanneer een rechtse zak de bijl van Ronnie in zijn
richting ziet suizen roept hij vol ongeloof: ‘But I’m a
Republican!’. Ook met Paul ‘Pee Wee Herman’ Ruebens als
malafide concertorganisator, en een optreden van Fishbone (die als een van
de weinigen niet voor de bijl gaan. Een aanrader.
Het is weer eens wat anders dan die eeuwige trapezewerkers
21-04-2007 00:00 City 2
Grand guignol op zijn Japans, dat is Strange Circus in vijf woorden.
Oftwel: alles is mogelijk. Kleurige, hallucinante beelden en een verhaal
over (behoorlijk expliciet verbeelde) incest, dat drie rond zijn as gaat:
het is niet ieders kopje thee. De film intrigeert, irriteert, shockeert en
verveelt beurtelings, maar lang nadat de zaallichten zijn aangegaan blijft
het nazinderen. Regisseur Sion Sono had al eerder eens op het IFFR
Suicide Club draaien, ook al zo’n uiterst vreemd, macaber en
verontrustend filmpje dat moeilijk te plaatsen is. Strange Circus
was een eenmalige vertoning in het Wide Eyes Open-onderdeel, maar
liefhebbers moeten de dvd-releases in de Asia Extreme-hoeken de komende
tijd maar eens goed in de gaten houden.
Fantastiek versus moraal
22-04-2007 19:50 City 7
Adam’s Apples is een van de films op het AFFF die je gezien
moet hebben, al is het maar omdat een Nederlandse bioscooprelease, ondanks
de prijzenregen die regisseur Anders Thomas Jensen over zich heen heeft
gekregen, er niet meer in zit. (In mei verschijnt een dvd-box bij De
Filmfreak met alle films van Jensen, inclusief Adam’s
Apples.)
Het is niet zozeer de fantastiek in deze film die selectie op een festival
als dit rechtvaardigt, want alle gebeurtenissen - hoe onwaarschijnlijk ook
- zouden in werkelijkheid kunnen plaatsvinden. Het zijn de enorme stoet aan
groteske personages, van appeltaartbakkende nazi tot wereldvreemde priester
met een hersentumor zo groot als Groenland, het doordachte scenario vol
gitzwarte humor, en de soms bovenaardse fotografie van Sebastian Blenkov
die de ingredienten vormen voor een zeer onalledaagse filmervaring, en zeer
terecht is de film dan ook publieksfavoriet. Adam’s Apples
voert momenteel de poppoll aan met 9,28 punten, en het lijkt me sterk dat
die positie nog in gevaar komt. Saillant detail is dat die Gouden Melies
die de film in 2006 in Espoo, Finland won, niet geheel vrij was van
controverse; twee van de tien juryleden hadden bezwaren tegen onder andere
het ‘gebrek aan fantastiek’ en het ‘teveel aan
moraal’, en distantieerden zich uiteindelijk ook van de prijs.
Hetgeen bewijst dat niet alleen recensenten er wel eens naast zitten,
juryleden kunnen er ook wat van.
Mooie plaatjes, weinig inhoud
City 2
In The 4th Dimension draait alles om tijd. Een autistische klokkenmaker wil
de tijd repareren zodat hij zijn moeder nog een keer kan zien. Met
sfeervolle zwartwitbeelden nemen de filmmakers Tom Mattera & David
Mazzoni hun tijd het verhaal te vertellen. Het huis en de omgeving van de
klokkenmaker worden poëtisch weergegeven en dienen als verbeelding van
de innerlijke leefwereld van de hoofdpersoon. De makers spelen met
filmische middelen als contrast, focus en vervaging. Teksten zijn spaars,
maar daardoor des te betekenisvoller. Maar het zijn de beelden die het
verhaal vertellen.
Naar mijn idee slaan de filmmakers de plank mis. De hoofdpersoon ziet er te goed uit om een geloofwaardige autist te zijn. De film had wel wat rauwer en lelijker mogen zijn. Ook miste ik dynamiek, het was een kabbelend beekje in al z’n schoonheid, zonder stroomversnellingen of obstakels. De poëzie van de film verschafte geen nieuwe kijk op of inzichten in de werking van tijd. Kortom, mooie plaatjes, weinig inhoud.
Naar mijn idee slaan de filmmakers de plank mis. De hoofdpersoon ziet er te goed uit om een geloofwaardige autist te zijn. De film had wel wat rauwer en lelijker mogen zijn. Ook miste ik dynamiek, het was een kabbelend beekje in al z’n schoonheid, zonder stroomversnellingen of obstakels. De poëzie van de film verschafte geen nieuwe kijk op of inzichten in de werking van tijd. Kortom, mooie plaatjes, weinig inhoud.
Vanwege Rie
20-04-2007 18:10 City 1
De eerste keer dat ik Luc Bessons Angel-A zag was op het
filmfestival van Espoo in Finland in augustus vorig jaar, met Finse
ondertitels en een mottige geluidsband. Mijn filmmaatje van die avond
actrice Franziska Weisz en ik probeerden er het beste van te maken met het
weinige Frans dat we konden verstaan en het uiterst beperkte Finse
vocabulaire dat we in drie dagen hadden opgedaan. We konden weliswaar het
verhaal in grote lijnen zonder al te veel moeite volgen, maar enkele
lachsalvo’s in de zaal vol Finnen verraadden de nuances die aan ons
voorbij gingen.
Tijd voor een herkansing dus. Al was het maar vanwege hoofdrolspeelster en Deens supermodel Rie Rasmussen, wier benen ergens bij het plafond lijken te eindigen. Al komt dat natuurlijk ook omdat Besson haar gekoppeld heeft aan de drie turven hoge komiek Jamel Debbouze, die we hier vooral kennen als groentewinkelhulpje Lucien uit Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain. Zijn rol als kleine crimineel André in Angel-A lijkt een verlengstuk van die rol: wederom een slachtoffer van uitbuiting door de mensen om hem heen, en weer verschijnt er een betoverend mooie dame om hem uit die slachtofferrol te verlossen - al laat Angela André inzien dat hij die slachtofferrol vooral aan zichzelf te danken heeft. De spellingswijze van de filmtitel geeft al aan dat Angela niet van deze wereld is, en Rasmussen is perfect gecast in die rol. De love interest die ontstaat tussen André en Angela is net zo geloofwaardig als democratie binnen de PVV, maar voor de duur van de film gaan we er graag in mee, en in de slotscène weet vooral Rasmussen de liefdesgeschiedenis een grote dosis overtuiging te geven.
Besson (The Fifth Element, Leon) schoot zijn film in zwart-wit tegen de achtergrond van Parijs en beperkte zich in de effecten tot het noodzakelijke. Een sympathieke kleine film, die je echter alleen twee keer hoeft te zien als je hem de eerste keer met Finse ondertitels zag. En oh ja, vanwege Rie dus.
Eigenlijk iets minder dan vier sterren, maar aan halve sterren doen we hier niet.
Tijd voor een herkansing dus. Al was het maar vanwege hoofdrolspeelster en Deens supermodel Rie Rasmussen, wier benen ergens bij het plafond lijken te eindigen. Al komt dat natuurlijk ook omdat Besson haar gekoppeld heeft aan de drie turven hoge komiek Jamel Debbouze, die we hier vooral kennen als groentewinkelhulpje Lucien uit Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain. Zijn rol als kleine crimineel André in Angel-A lijkt een verlengstuk van die rol: wederom een slachtoffer van uitbuiting door de mensen om hem heen, en weer verschijnt er een betoverend mooie dame om hem uit die slachtofferrol te verlossen - al laat Angela André inzien dat hij die slachtofferrol vooral aan zichzelf te danken heeft. De spellingswijze van de filmtitel geeft al aan dat Angela niet van deze wereld is, en Rasmussen is perfect gecast in die rol. De love interest die ontstaat tussen André en Angela is net zo geloofwaardig als democratie binnen de PVV, maar voor de duur van de film gaan we er graag in mee, en in de slotscène weet vooral Rasmussen de liefdesgeschiedenis een grote dosis overtuiging te geven.
Besson (The Fifth Element, Leon) schoot zijn film in zwart-wit tegen de achtergrond van Parijs en beperkte zich in de effecten tot het noodzakelijke. Een sympathieke kleine film, die je echter alleen twee keer hoeft te zien als je hem de eerste keer met Finse ondertitels zag. En oh ja, vanwege Rie dus.
Eigenlijk iets minder dan vier sterren, maar aan halve sterren doen we hier niet.
The Fountain is een visueel spektakel over de vergankelijkheid van het
leven. Na Pi en Reqiuem for a Dream stort Darren Aronofsky in een volgend
avontuur over de zin van het bestaan. The Fountain bestaat uit drie tijden,
drie verhalen en drie gevechten voor het leven. Een queeste van een
conquistador naar de boom des levens in het oude Spanje, de zoektocht van
een arts naar een medicijn voor zijn zieke vrouw in het hedendaagse Amerika
en een astronaut die niet wil sterven in de verre toekomst. De
verhaallijnen grijpen prachtig in elkaar; beelden, teksten en muziek
vloeien organisch in elkaar over. De special effects zijn oogverblindend en
de gecreëerde werelden spreken tot de verbeelding.
Ik heb ietwat moeite met de tai-chi-ende astronaut. Door hem het uiterlijk te geven van een zen-boeddhist en op te laten treden als de vader van het leven, krijgt dit epos een zweverig karakter. Als een film over zulke levensvragen gaat heb ik liever een film die vragen stelt en mogelijkheden aanbiedt, maar mij daarbij zelf laat nadenken. Het stoort me dat de film uiteindelijk een eenduidige boodschap heeft. Maar hoe je het ook wendt of keert, deze boodschap zit fantastisch in elkaar! Bovendien kan je op de filmsite originele footage downloaden en je eigen versie van de film in elkaar zetten: http://www.thefountainremixed.com/en/
Ik heb ietwat moeite met de tai-chi-ende astronaut. Door hem het uiterlijk te geven van een zen-boeddhist en op te laten treden als de vader van het leven, krijgt dit epos een zweverig karakter. Als een film over zulke levensvragen gaat heb ik liever een film die vragen stelt en mogelijkheden aanbiedt, maar mij daarbij zelf laat nadenken. Het stoort me dat de film uiteindelijk een eenduidige boodschap heeft. Maar hoe je het ook wendt of keert, deze boodschap zit fantastisch in elkaar! Bovendien kan je op de filmsite originele footage downloaden en je eigen versie van de film in elkaar zetten: http://www.thefountainremixed.com/en/
Godzilla, eat your heart out!
Het was al een van de grote verrassingen op het IFFR, maar nu kunnen ook de
bezoekers van het AFFF genieten van de origineelste en ontroerendste
monsterfilm in jaren. Joon Bo-Hong bewees zijn grote talent al met de
zwarthumoristische seriemoordenaarsthriller Memories of Murder, ook
al zo'n publieksfavoriet op beide festivals. The Host combineert
Spielbergiaanse grandeur met invoelvbaar familiedrama en vermijdt daarbij
de platgetreden paden van het monsterfilmgenre. De plot past op een
bierviltje: de Amerikanen, uitvinders van de monsterfilm, lozen een
monstervoorraad formaldehyde in de rivier de Han en creeren aldus een
riviermonster dat een jong meisje ontvoert, waarop haar familie een
reddingsactie onderneemt. Het is de menselijke maat die overheerst in deze
film, met feilbare hoofdpersonen en zelfs een monster dat bloopert: let op
hoe het uitglijdt op de kade als het voor de eerste keer aan wal komt.
Prachtige effecten, spectaculaire actie, fijne acteurs, een onverwacht
dramatisch slotakkoord en hoop. Wat wil een mens nog meer?
Een beetje een gek mens
19-04-2007 00:00 City 2
In Mad Cowgirl wordt veel vlees gegeten. Veel en bijvoorkeur rood.
Daar komt uiteraard narigheid van, want anders zou deze film niet draaien
tijdens het AFFF. Vleeskeurmeester(es) Therese, een rol van Julia
Roberts-lookalike Sarah Lassez, snoept van Canadees (blame Canada!)
vlees en loopt prompt de gekkekoeienziekte op. Dan verwordt je van pas
gescheiden vrouw via nymfomanie en incestueuze seks tot mannenmoordenares.
Niet per se in die volgorde, want regisseur Gregory Hatanaka goochelt graag
met tijdslijnen, daarbij overvloedig verwijzend naar pulpcultuur en
religie. Hatanaka speelt blijkbaar graag voor Abel Ferrara, maar hij moet
nog flink oefenen voor hij dat niveau haalt. Ook de liefhebbers van
onvervalste vrouwenwraakfilms komen helaas behoorlijk bedrogen uit. Mad
Cowgirl draaide eenmalig in het Eyes Wide Open-nachtprogramma,
gereserveerd voor de extreemste films. De festivalcatalogus stelt de
volgende vraag: '...wat vindt het AFFF-publiek [van Therese]: heldin of
hoerrrrr?'. Het publiek vond het geloof ik vooral slaapverwekkend...
Er is geen leven na de soos...
19-04-2007 22:10 City 7
Met zijn vorige film Strings, een visueel overdonderende maar
loodzware, humorloze fantasyfilm met Shakespeariaanse aspiraties, metheuse
marionetten, had Anders Ronnow Klarlund een aanklacht tegen Bush en
Rumsfeld voor ogen. Tien met een griffel voor wie dat er uit haalde. Daarom
pakte Klarlund het nu maar eens anders aan en richt hij zijn pijlen op
thuisland Denemarken, waar sinds enkele jaren een streng
werkeloosheidsregime heerst. In How To Get Rid gaat de regering een
stapje verder: wie niet de minste rechtvaardiging voor zijn bestaan kan
aantonen, moet dood. Onder die noemer vallen werklozen, invaliden,
veroordeelden, alcoholisten en (linkse) kunstenaars. Subtiel is anders,
maar als satire werkt de film uitstekend. Gitzwarte humor wordt in rap
tempo afgewisseld met schrijnend persoonlijk drama en de ontregelende
openingsscene is een van de sterkste van de laatste jaren. Er is een sterke
cast, waarbij de show vooral gestolen wordt door de ijzervretende
ex-burgemeester die het project leidt. Een groter contrast tussen deze
levendige satire en het in mijn ogen stomvervelende Strings is bijna
niet denkbaar.
Van de dobbelsteen des levens krijgt niemand een program
19-04-2007 18:10 City 7
Voordat er Second Life was, was er roleplaying. Met dobbelstenen en pen en
papier, maar daarom niet minder serieus voor wie het speelde (en nog steeds
speelt). De coming of age-komedie Gamerz volgt een vijftal nerds in
hun obssessieve gedrag, waarbij het doel voor Ralph en zijn voormalige
kwelgeest Lennie langzamerhand verschuift van het winnen van het spel naar
het winnen van het hart van gothic elfje Marlyn. Als dat maar goed gaat.
Simpel schaduwspel verbeeldt even doeltreffend als charmant de Dungeons
& Dragons-wereld en roept tegelijkertijd Ralph Bakshi's Lord Of The
Rings-animatie in herinnering. (Ja, dat waren nog eens tijden van
eenvoud.)
Het platte Schots is zonder ondertiteling af en toe even doorbijten, maar
zit gelukkig niet in de weg van een sympathieke filmervaring.
Met een verrassende rol voor ex-rocker Edward Tudor-Pole van Tenpole
'Wunderbar' Tudor als wiskundeleraar!
Geen buil
19-04-2007 18:00
Een allereerste advies: doe geen moeite om dit verhaal over
droomterrorrisme en het onderbewustzijn te begrijpen. Dat komt vanzelf wel,
of niet, maar laat het u vooral niet afleiden van de soms werkelijk
adembenemende animatie die regisseur Satoshi Kon ons voorschotelt. We
kunnen er kort over zijn: de liefhebber van anime valt zich hier geen buil
aan, en er zijn slechtere introducties denkbaar voor de niet-ingewijden. En
met zoveel eyecandy zijn die anderhalf uur voorbij voor je er erg in hebt.
Die openingsfilm dan gelukkig toch weer wel...
18-04-2007 20:00 City 1
Het AFFF lijkt steeds meer nadruk te willen leggen op een breed publiek,
dat niet alleen voor 'horror' en 'terror' komt. Een andere verklaring voor
de door velen
uitgekotste'tuincentrum-meetstelecombedrijf'-vormgeving van het
affiche en de leader is er niet. Jammer is het dan dat het festival
logistiek en organisatorisch niet meegroeit met die beoogde uitdijende
belangstelling: te weinig en te trage kassa's die op de eerste dag een
halfuur voor de eerste voorstelling pas open gaan zodat men zijn eerste
film mist en alleen kaartjes voor de eerste twee dagen kon halen; de immens
populaire Terry Gilliam - omgeroepen als Terry Williams!!!- in een veel te
kleine zaal zodat veel mensen met een kaartje er niet in konden; te weinig
ruimte tussen de programmering van de films, etcetera. Dit is hopelijk het
laatste jaar dat deze kinderziektes de kop opsteken, want anders is het
festival straks niet alleen meteen weer een deel van zijnnieuwe publiek
kwijt, maar kan het ook afscheid nemen van een deel van de oude kern.
Gelukkig is Pan's Labyrinth niet alleeen een drievoudig oscar- en BAFTA-winnaar, maar ook een openingsfilm die het festival in al zijn facetten recht doet. Een publieksfilm, uiteraard, maar wel een met een venijnig zwart randje en die het fysieke ongemak niet schuwt. Het is de tweede film die de Mexicaanse regisseur Guillermo Del Toro maakte over de Spaanse burgeroorlog - de eerste was The Devil's Backbone. Samen met Cronos rekent hij deze twee Spaanstalige films tot zijn persoonlijke oeuvre, terwijl films als Hellboy en Blade 2 de rekeningen betalen. Hoewel het grootste deel van Pan's Labyrinth een verzetsfilm is, vormt de prachtig vormgegeven, met prijzen overladen fantasiewereld van het meisje Ophelia de kern. In deze wereld kan ze ontsnappen aan een van de grootste monsters die ik in lange tijd op het witte doek zag: haar stiefvader, een sadistische kapitein in het leger van Franco die er niet voor terugdeinst om mensen in de rug te schieten en vrouwen en andere weerlozen te martelen. Die martelingen vinden dan wel buiten beeld plaats, de resultaten worden desalniettemin plastisch in beeld gebracht. En zo kon ook de ouwe garde van het AFFF-publiek terugkijken op een geslaagde openingsfilm - met een uiterst dramatische slotnoot, dat wel.
Pan's Labyrinth draait na het festival in de Nederlandse bioscopen.
Gelukkig is Pan's Labyrinth niet alleeen een drievoudig oscar- en BAFTA-winnaar, maar ook een openingsfilm die het festival in al zijn facetten recht doet. Een publieksfilm, uiteraard, maar wel een met een venijnig zwart randje en die het fysieke ongemak niet schuwt. Het is de tweede film die de Mexicaanse regisseur Guillermo Del Toro maakte over de Spaanse burgeroorlog - de eerste was The Devil's Backbone. Samen met Cronos rekent hij deze twee Spaanstalige films tot zijn persoonlijke oeuvre, terwijl films als Hellboy en Blade 2 de rekeningen betalen. Hoewel het grootste deel van Pan's Labyrinth een verzetsfilm is, vormt de prachtig vormgegeven, met prijzen overladen fantasiewereld van het meisje Ophelia de kern. In deze wereld kan ze ontsnappen aan een van de grootste monsters die ik in lange tijd op het witte doek zag: haar stiefvader, een sadistische kapitein in het leger van Franco die er niet voor terugdeinst om mensen in de rug te schieten en vrouwen en andere weerlozen te martelen. Die martelingen vinden dan wel buiten beeld plaats, de resultaten worden desalniettemin plastisch in beeld gebracht. En zo kon ook de ouwe garde van het AFFF-publiek terugkijken op een geslaagde openingsfilm - met een uiterst dramatische slotnoot, dat wel.
Pan's Labyrinth draait na het festival in de Nederlandse bioscopen.
Sad Cowgirl
19-04-2007 00:00 City 2
Een echte tegenvaller! Ik ging voor de vrouw met de bijl, maar kreeg een
pruillippende huilebalk. Na anderhalf uur huilen en seksen slaat de Mad
Cowgirl eindelijk door, maar zelfs dat is niet spannend, eng of schokkend.
Nee, dit was het niet.