
De Engelse stripmaker Dave Gibbons is vooral bekend als de tekenaar van de strip Watchmen die dit jaar verfilmd werd. Toch heeft hij onder veel meer interessante projecten zijn handtekening gezet. Een gesprek met de stripmaker over nieuwe vertelvormen, het gebruik van digitale technieken bij het strip maken en zijn meest persoonlijke werk. En natuurlijk vertelt Gibbons wat hij werkelijk van de verfilming van Zack Snyder vindt.
Stripmaker Dave Gibbons zit al ruim dertig jaar in het vak. Net als zoveel andere tekenaars begon zijn carrière met het tekenen voor fanzines en undergroundcomics. Gibbons eerste professionele potloodlijnen waren voor uitgever DC Thomson. Bekend werd Gibbons met zijn tekenwerk voor het Britse sciencefictionmagazine 2000 AD, waarvoor hij strips als Dan Dare, Harlem Heroes en Rogue Trooper maakte. In 1982 begon Gibbons te werken voor het Amerikaanse DC Comics, waar hij de sterstatus bereikte met de strip Watchmen die hij samen met schrijver Alan Moore produceerde. Ondanks de vele strips die hij voor DC maakte en zijn samenwerking met andere grootheden als Frank Miller en Mike Mignola, zal zijn naam toch het meeste met Watchmen geassocieerd blijven. Dit jaar kwam, zoals u ongetwijfeld weet, de verfilming uit van Watchmen. Professional die hij is zette Gibbons zich persoonlijk in voor de promotie van de film. In de afgelopen maanden beantwoordde de sympathieke tekenaar minstens duizend vragen over de verstripping en de graphic novel. Moore liet het zoals gewoonlijk afweten en was a priori tegen de verfilming van Watchmen. Recent verscheen de dvd op de Nederlandse markt.
Niet dat hij zich hoeft te schamen voor de graphic novel die in de tweede helft van de jaren tachtig een geheel nieuwe visie op het superheldengenre liet zien, allerminst zou ik zeggen, maar Gibbons heeft veel meer moois dan alleen Watchmen voortgebracht. Als tekenaar én schrijver. Hoog tijd om te vragen waar hij zich tussen alle promopraat door mee amuseert.
Waar bent u op dit moment mee bezig?
 
	'Er is een bundeling verschenen van alle verhalen over Martha Washington, 
	getiteld The Life and Times of Martha Washington in the Twenty-First
	Century geschreven door Frank Miller, waar ik de tekeningen 
	voor maakte. Een dik boek van 600 pagina's. Verder schrijf ik een project 
	voor DC en een animatiefilm met DC-karakters.' 
Over welke personages van DC gaat die animatiefilm?
 
	'Ik weet niet of dat ik dat al mag zeggen. Laten we het erop houden 
	dat het iets met de aankomende Green Lantern-film te maken heeft. Ik 
	vind het ook fijn om na een jaar bezig te zijn geweest met Watchmen 
	weer te tekenen. Ik doe wat tekenwerk voor computergames en begin binnenkort
	samen met Mark
	Millar, wellicht het beste bekend van de strip Wanted, aan 
	een nieuw stripproject.'
Zelf aan de slag
Gibbons was een van de eerste 
	stripmakers die digitale technieken omarmde. Dit jaar was hij een van 
	de promotors van  UK's Digital Artist awards. Recent gaf hij nog 
	een masterclass waarin hij demonstreerde hoe hij Photoshop en Manga 
	Studio gebruikt. Tijdens die masterclass sprak u de hoop uit dat 
	elektronische media zullen leiden tot nieuwe vormen van verhalen vertellen.
	Kunt u dat nader toelichten? 
 
	'Er is een motion comic van Watchmen gemaakt. Die zie ik als 
	een soort prototype van een nieuwe vertelvorm. De grammatica van deze 
	verteltechniek interesseert me. Je ziet online nu bijvoorbeeld heel 
	veel (video)slideshows. Ik zie die als een krachtige vertelmanier. 
	Door beelden naast elkaar te plaatsen kun je een dramatisch effect 
	bereiken zonder dat je alles vloeiend hoeft te animeren. Bij animatie 
	wordt het publiek als het ware voor de gek gehouden, je suggereert 
	immers beweging door een reeks plaatjes in een snel tempo achter elkaar 
	te plaatsen, terwijl bij de slideshows het publiek participeert 
	in de vertelling. Dat geldt ook voor strips. Wat strips en slideshows 
	dus met elkaar gemeen hebben is dat er een directe verbinding is tussen 
	maker en publiek.' 
' Elektronische media hebben ook het voordeel dat ze makkelijk beschikbaar zijn voor mensen. Een film maak je niet zo maar, daar komt veel techniek bij kijken, maar net als bij striptekenen kun je in je eentje aan de slag met nieuwe media. Dat is ook wat mij in eerste instantie aantrok aan het medium strip: de directheid en simpelheid waarmee je aan de slag kunt. Je hebt alleen papier en een potlood nodig, het enige echte vereiste is talent. Een ander voordeel van elektronische media is het relatief gemakkelijke betaalmodel: je kunt afleveringen via bijvoorbeeld iTunes aanbieden voor kleine bedragen en zo inkomsten verwerven.'

Nu het woord film toch is gevallen, wat was uw eerste reactie toen 
	u hoorde dat ze Watchmen wilde gaan verfilmen?
 
	'Ik was sceptisch toen producent Joel Silver er in een bepaald stadium 
	mee aan de slag ging. Hij zag namelijk een actiefilm voor zich met 
	Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol. Volgens mij zou zo'n film de 
	pointe van de strip volledig missen. Toen ik hoorde dat Zack Snyder 
	de film zou maken, was ik zeker geïnteresseerd in wat hij ermee zou 
	gaan doen. Ik vond wat hij met 300 (de verfilming van de strip 
	van Frank Miller, red.) had gedaan erg goed. Bij de première 
	van 300 
	heb ik mezelf aan hem voorgesteld en we hebben een halfuur met elkaar 
	gepraat. Ik had er vertrouwen in dat hij er iets goeds van kon maken. 
	Een goede verfilming is vooral een kwestie van de juiste man aan het 
	roer.' 
Wat had Snyder volgens u anders moeten doen, waar slaat hij de 
	plank mis bij deze verfilming?
 
	'De film is niet perfect, maar dat is de strip ook niet. De film is 
	Zacks interpretatie van de strip en gelukkig liet de studio hem zijn 
	gang daarin gaan. Hij heeft er wat mij betreft meer goede dingen aan 
	toegevoegd dan slechte elementen. Ik vond de openingssequentie erg 
	mooi bijvoorbeeld. Volgens mij heb ik zo een antwoord gegeven dat politiek 
	correct genoeg is. (lacht)'
Welke van uw andere strips acht u geschikt voor een verfilming?
	'Ik denk dat Martha Washington vanwege het verhaal goed verfilmd 
	kan worden. Frank Millers manier van vertellen is in zichzelf namelijk 
	al heel filmisch. Maar ik denk dat strips niet per se verfilmd moeten 
	worden. Als je kijkt naar Watchmen, dan is het ergste wat had 
	kunnen gebeuren dat het een slechte film was geworden. Als Watchmen 
	nooit was verfilmd, dan was dat niet erg geweest.'

Gibbons schrijft ook zelf comics en heeft als auteur samengewerkt met tekenaars als Mike Mignola, José Luis Garcia Lopez en Steve Rude. Het duurde relatief lang voordat hij een van zijn eigen verhalen ook zelf visualiseerde. Dat werd de graphic novel The Originals (2005). Deze strip speelt zich af in het Groot-Brittannië van de nabije toekomst, waarin de tienergroepen Originals en Dirt met elkaar in de clinch geraken. De iconografie van het verhaal leunt zwaar op de Mods en The Rockers zoals we die kennen uit de jaren zestig.
Hoe kwam u erop om The Originals te maken?
 
	'Ik teken heel veel strips op basis van scripts van anderen en schrijf 
	aardig wat voor tekenaars. Ik vind het fijn om samen te werken en geniet 
	van de interactie met andere stripmakers. Ooit moest het moment komen 
	dat ik mijn eigen verhaal zou gaan tekenen. Ik wilde graag iets schrijven 
	dat relevant voor mij zou zijn. Ik was zelf een Mod en ben erg door 
	die tijd gevormd. Toen ik het idee van de strip aan Karen Berger voorlegde,
	de executive editor van Vertigo, vond ze dat ik die moest gaan maken. 
	Het was voor mij een lange klus om te tekenen. Als je 18 maanden in 
	je eentje aan iets werkt, dan heb je soms last van een geloofscrisis, 
	dan twijfel je of het wel goed wordt. Gelukkig heeft de strip een Eisner 
	Award gekregen en zijn veel reacties lovend.'
Gibbons stelt dat het tekenwerk in dienst van het verhaal moet staan en niet de aandacht van de vertelling mag afleiden. Tekeningen moeten daarom vooral duidelijk zijn en de essentie weergeven, iets wat hij in zijn begindagen bij DC Thomson leerde.
Wat maakt uw werk herkenbaar als een Dave Gibbons-comic?
 
	'Goede vraag, geen idee. Ik vind een strip goed als deze duidelijk 
	is, gedetailleerd en toch ook subtiel. Ik heb een voorkeur voor een 
	economisch gebruik van lijn en plot. 
	Nu ik ouder ben heb ik meer interesse in kunst die elegant is. Vroeger 
	wilde ik zoveel mogelijk details zien, maar nu gaat mijn voorkeur uit 
	naar het abstracte. Ik hoop dat mensen die mijn werk lezen deze zaken 
	ervaren, dat ze kunnen zien dat ik toegewijd ben aan het werk en dat 
	ik een fan ben van het medium.' 
Nog geen genoeg van Watchmen? Lees hier de filmrecensie.