De ultieme grens
Arty, maar razendknap gemaakt en bovendien grappig
Bij het begrip ´visuele poëzie´ gaan er bij menigeen al
gauw alarmbellen
rinkelen, maar het is moeilijk een andere term te bedenken voor wat
Tobias Tycho Schalken en Stefan van Dinther praktiseren met hun Eiland-reeks.
Hun werk is arty, maar razendknap gemaakt en bovendien vaak erg grappig.
Subtiel verteld, maar niet vaag. De spaarzame teksten zijn meestal
beschrijvend, en voor wie er voor gaat zitten zal een rijke ideeenwereld
zich ontvouwen. Schalken en Van Dinther spelen beiden op diverse niveau´s
met vorm en ruimte. Sommige tekeningen zijn in een uiterst animalistische
koekblikkenstijl gedaan, andere pagina´s zijn in een stoere,
momumentale
stijl geschilderd. Een eiland wordt aan alle kanten begrensd door water.
Begrenzingen zijn derhalve een doorlopend thema; miscommunicatie tussen
mannen en vrouwen (man wil seks, vrouw droomt van kasteelromantiek),
bespiegelingen over de begrenzing van het lichaam (een uittredingservaring,
fantasieen over de tweelinghelften van de hersenen die elk hun eigen
weg zouden gaan) en de ultieme grens: die tussen leven en dood. Zo
ziet een man zijn schedel doorboord worden terwijl hij thee zet; de
kogel reist via Parijs en de Himalaya de wereld rond, om tenslotte
het gaatje tussen de ogen van de man weer netjes te sluiten. Ook heel
fraai gevonden zijn de laatste blikken van een huisvlieg op de wereld
voordat hij tussen de pagina´s van een stripboek wordt geplet:
de lezers
ervan wordt steeds abstracter door de facetogen gezien totdat alles
zwart wordt. Liefhebbers van subtiele vormexperimenten zoals die zo
vaak in Oosteuropese animaties te zien zijn, opgelet! Val uw stripdealer
lastig voor deze editie (de meest luxe tot nu toe) van Eiland.
(Marcel Ruijters)
(Marcel Ruijters)