Een roes van strijkers
Meer liedjes en minder beat van Bill Leeb
Deleriums
vorige plaat 'Karma' was een groot succes. Niet in de laatste plaats
door de single 'Silence', waar Sarah McLachlan haar stem aan leende.
Dit nummer werd een hit nadat Neerlands trots DJ Tiësto het door zijn
remixer had gehaald. Wie echter 'Poem' koopt met de verwachting dat
dit album ook zo toegesneden is op de trance-vloer komt bedrogen uit.
Deleriums voorkeur is ver verwijderd van de trance-stomp van Tiësto.
Bill Leeb - over hem hebben we het hier - zoekt het veel meer in het
liedje dan de beat. De muziek ligt meer richting de 'alternative scene'
dan de dancecultuur. Bijna ieder nummer heeft een gastvocalist, van
wie Matthew Sweet en Leigh Nash (van Sixpense None The Richer) de bekendste
zijn. De gasten brengen hun eigen teksten mee en Leeb schrijft de muziek.
Die muziek komt overigens ook zelden uit een doosje. Er wordt gewerkt
met echte strijkers, gitaren en drums, en zelfs de monniken en de middeleeuwse
koortjes zijn live aangerukt. Alles bij elkaar levert dit een ijzersterke
combinatie waar je (helaas voor sommigen) niet op kan dansen. Het geheel
ligt heel dicht tegen de soort muziek die In The Nursery leverde met
een album als 'Esprit'. De wavers en vleermuizen onder u weten genoeg.
Veel strijkers, veel sfeer, een strakke productie en galm, galm, galm.
In de auto, met de juiste installatie, kent dit album geen gelijke
op dit moment. Er is echter één maar. Na tien - relatief
lange - sfeervolle
nummers smacht ik naar een lekker stampnummer. Geen nood, de bonus-cd
levert remixen van trance-masters als Matt Darey, Michael Woods en
(daar is-ie weer) DJ Tiësto. Met die grote hit erbij levert dit de
nodige 'reality check', nadat de luisteraar 75 minuten in een roes
van strijkers en engelachtige vocalen is weggezakt. (Bas de Koning)