Synthikraut mit Senf
Swingende underground dance-act uit Berlijn zonder poeha
Niet dat ik twee jaar op de opvolger van Minas debuutplaat 'Kryptonite'
heb zitten wachten, maar toen onlangs het lang aangekondigde 'A to
B' eindelijk uitkwam, was ik meer dan nieuwsgierig. De eerste indruk
was een tegenslag. Het klonk precies hetzelfde. De liedjes bestaan
nog steeds uit knappe en uitgebalanceerde gitaar- en orgelpartijen
die de stuwende en zwaar aangezette ritmesectie prima aanvullen. Maar
hee, ik verwacht een nieuwe plaat, niet meer van hetzelfde! Beter,
verder! Het moet zo zijn geweest dat Mina halverwege de opnames tot
dezelfde conclusie kwam, want het tweede gedeelte van de schijf, beginnend
bij het vette 'Yourself' gevolgd door 'Prelude' en 'TBA', is echt een
aanvulling op wat er al was. Gelukkig wordt er nog steeds weinig gezongen,
want de pogingen die Mina onderneemt op vocaal gebied doen de strakke
composities geen goed. Alsof ze een hitje willen, tegen beter weten
in. De kracht van Mina schuilt in de verbluffende vertolking van synthipop
uit de jaren tachtig met een geluid, dat voor de verandering niet met
een retro-uit-de-computer-saus is overgoten. Dus niet het effectpedaal
in de Human League-stand, geen afgeknepen stemmetjes, geen blikken
bassist en geen nagalmend drumstel. Aan één Zoot Lady
Daft Woman Punk
Tron hebben we immers meer dan genoeg. Mina is echt. Mina speelt zonder
poeha: kaal, bezwerend en iets dat sommigen misschien langdradig noemen.
In Berlijn, de standplaats van Christoph, Hannes, Masha en Norman,
geldt de progressieve band als een underground dance-act. Daar kan
ik inkomen, al is het niet de house die swingt maar de onvervalste
krautrock. Mooi op tijd, want die revival zit er aan te komen. (Stefan
Nieuwenhuis)
beluister samples van het album
beluister samples van het album