Marseille in de reggaemolen
Zuid-Franse band mixt Jamaicaanse en Afrikaanse stijlen tot feestelijke
cocktail
Frankrijks verbondenheid met het (Noord)-Afrikaanse continent is mede
door haar koloniale verleden ontstaan. Deze link heeft in de Franse
popmuziek al een aantal interessante kruisbestuivingen opgeleverd.
Denk aan Mano Negra en Manu Chao, Les Negresses Vertes en Sapho. Een
nieuwe naam kan aan dat rijtje toegevoegd worden. In Frankrijk is het
Masilia Sound System al een grote sensatie en zijn van dit album al
meer dan 35.000 exemplaren over de toonbank gegaan. Goed voor goud
en een drietal hits in de Franse top. Het al sinds 1984 actieve Sound
System mixt reggae met Afrikaanse blaas- en snaarinstrumenten en percussie.
Uit Marseille afkomstig heeft de band haast vanzelfsprekend een aparte
band met het land aan de andere kant van de Middellandse zee. Wie de
website van de groep opzoekt wordt ook begroet door een klotsende zee
en cartooneske beelden van de haven van de stad (www.massilia-soundsystem.com).
En de titel van de cd verwijst ook weer naar deze Zuid-Franse havenstad.
13 is de regiocode voor de nummerborden van auto's uit Marseille. Maar:
het woord 'sound system' zit niet voor niets in de naam. Naar vertrouwd
Jamaicaans recept wordt de voordracht van de diverse zangers/vocalisten
met bas en drum versterkt waarna het toevoegen van de Afrikaanse elementen
de cocktail afmaakt. Zonder twijfel zijn live-optredens van deze band
een feest. Ook op de Nederlandse podia, want beheersing van de Franse
taal is meegenomen maar niet noodzakelijk. De hamvraag is natuurlijk
of dit ook overkomt op cd. Dat wel, maar ook hier heb ik wederom de
kritiek die ik eerder dit jaar ook al aan de debuut-cd van My Vitriol
gaf. Doseren is een kunst!!! Waarom 19 nummers? Waarom niet gewoon
12? Veel is niet altijd lekker. Veel kan soms heel vermoeiend zijn.
Van veel word je dik (ik kan het weten). En met een volle maag kun
je niet dansen. En dansen is nu juist zo lekker op deze cd. Oordeel
zelf maar. (Bas de Koning)