Afrikaanse Bonnie & Clyde
Een instant klassieker
Samen met de laatste editie van Bitterkomix kwam 'Die Foster Bende'
uit. We hebben al vaker over de wereldkwaliteit van makers Joe Dog
en Conrad Botes bericht; het van de daken geschreeuwd bijna. Met de
jaren is de vertelwijze van Joe Dog steeds politieker en confronterend-autobiografischer
geworden, terwijl Botes eerder op een filmische manier het Afrikaner
onbehagen uitdrukt. 'Die Foster Bende', Botes' eerste lange verhaal
(samen met mede-auteur Ryk Hattingh), gaat dieper dan ooit in op één
van zijn belangrijkste thema's: zelfmoord. Botes verhaalt over een
bende desperado's die in de jaren '10 het Zuid-Afrikaanse platteland
onveilig maakte met een serie overvallen. De vergelijking met Bonnie
& Clyde ligt voor de hand, en terecht. Foster en zijn kompanen
Maxim en Mezar waren echte losers, kruimeldieven die in een geweldsspiraal
terecht kwamen en zo een enorme reputatie kregen (Mezar was nog maar
14 jaar oud!). Opgejaagd door een gigantische politiemacht eindigt
de bende haar vlucht in een verlaten goudmijn, waar Foster, zijn liefje
Peggy en de andere bendeleden een zelfmoord-pact sluiten. Die laatste
scène in een mijngang is breed uitgesponnen en zéér
indringend. Botes hanteert een superruige penseeltechniek waarmee in
elk plaatje het essentiële keihard en raak wordt neergezet. 'Die
Foster Bende' is opgezet als een raamvertelling. Botes en Hattingh
gebruiken twee vertellende personages genaamd Hitchcock en Frikkie
als een soort stand-ins, die langs het spoor van de Foster-bende zoveel
mogelijk documentatie verzamelen. De lezer volgt afwisselend deze zo
stoer mogelijk doende vertellers, de authentieke documentatie en de
gangsters zelf. Deze strip wordt quasi-koket een pulproman genoemd,
maar Botes' schematische realisme lijkt in één opzicht
op dat van Tardi. Door een consequent onderacteren van de figuren,
vul je als lezer veel zelf aan en krijg je een vreemd soort betrokkenheid,
die meeslepend en onwennig tegelijk is. Wat nou, pulp? Een instant-klassieker,
zeg ik u.
(Marcel Ruijters)
(Marcel Ruijters)