Eindelijk uit de verf!
Een tweede plaat van een verrassende helderheid
De Schotse zangeres Dot Allison bezit een hemels stemgeluid. Daarnaast
is zij een ware fijnproever als het gaat om het uitkiezen van haar
muzikale partners. Door haar nauwe band met de Britse indie- en dancescene
wordt ze ook regelmatig gevraagd voor projecten, waardoor Dot Allison
meer bekend dreigt te worden van andere platen (onder meer One Dove,
Death in Vegas en Slam) dan haar eigen. Momenteel wordt er bijvoorbeeld
reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe release van Massive Attack, waarvoor
Dot een nummer heeft ingezongen. Op de eerste soloplaat van Dot Allison,
Afterglow uit 1999, werden de kwaliteiten van de zangeres naar mijn
idee teveel ondergedompeld in een veelheid aan electronische riedels
en zweverige geluiden. Het onlangs verschenen We Are Science, Dots
tweede plaat, is van een verrassende helderheid. Eindelijk komt haar
stem goed uit de verf! De plaat opent met Were Only Science en de
single Substance, kale electrotracks in de stijl van de Berlijnse femmes
fatales Miss Kittin en Peaches. De showstopper op de plaat is het adembenemende
Performance, een poëtische geluidscollage geïnspireerd door
de gelijknamige
film en de muziek daaruit, van componist Jack Nitschze. Na elke song
wordt het meer duidelijk dat miss Allison een bijzonder songschrijverstalent
bezit. Strung Out en Lover hebben een gitaargeluid dat sterk doet denken
aan de hoogtijdagen van de indiepop en -rock, eind jaren tachtig en
begin jaren negentig. Beide tracks werden overigens geproduceerd door
de gewilde producer Dave Fridmann, bekend geworden door alom bejubelde
albums van Flaming Lips en Mercury Rev. Ook op het podium weten Dot
Allison en haar bandleden zich te bewijzen, vooral door de sterke en
glasheldere uitvoering van het song- en gitaargerichte materiaal. Op
Glastonbury 2002 bewees Dot zich bovendien als een prima festivalact.
(Marinus de Ruiter)