Jaren tachtig voor gevorderden
Belgisch label opent experimentele archieven
De verheerlijking van de jaren tachtig kent onderhand geen grenzen
meer (was het nou echt zo leuk?). De verhandelingen over electro zijn
niet van de lucht en de New Yorkse groepjes die klinken als Echo &
The Bunnymen zijn niet te stoppen. De experimentele kant van de jaren
tachtig als proeftuin voor Nu-Jazz, World en avant-garde wordt daarbij
helaas vaak vergeten. Terwijl juist op platen uit die tijd de oersoep
te horen is van wat we nu Lounge en Downbeat noemen. Drie hoeraatjes
dus voor het Belgische platenlabel Crammed, dat een aantal toppers
uit haar experimentele verleden opnieuw op cd uitbrengt. Let wel, Crammed
Global Soundclash is geen serie voor watjes. Het label Crammed
ontsproot
uit het brein van Marc Hollander, die de grenzen van de popmuziek voor
zichzelf wilde verkennen en zich daarbij omringde met een keur van
muzikanten van allerlei pluimage. Crammed werd een kwaliteitsstempel
voor gedurfde muziek die avant-garde mixte met New Wave. Klassiekers
als Desire van Tuxedomoon, Deadly Weapons van Minimal
Compact en Commercial
Suicide van Colin Newman grenzen nog aan de New Wave, die we van begin
jaren tachtig kenden. Maar de jazzexperimenten van Aksak Maboul en
de visie op wereldmuziek van Hector Zazou liggen al veel verder af
van wat in die tijd gangbaar was. Laat staan de eerste en enige plaat
van Japanse zangeres Sonoko waar zelfs ondergetekende wel even van
moest slikken. Deze is echt voor luisteraars met lef. Overigens gebruikte
Jean Paul Gaultier deze plaat voor zijn laatste modeshow in Parijs;
dat zal me een vreemd feestje opgeleverd hebben. Zelfs nu klinken de
platen gedurfd, anders en in hun experimentele opzet nog steeds relevant,
muziek uit de jaren tachtig voor gevorderden. Overigens zijn er naast
de reeks heruitgaven ook twee verzamelaars verschenen,
met daarop een
bloemlezing uit de Crammed-cds. Voor de twijfelaars onder u is dit
een mooie introductie! (Bas de Koning)