Geen jaren 80-nostalgie
Pioniers van de industrial verrassen met mix van stijlen
In de lange stoet van comebacks van de laatste paar jaar is die van
Skinny Puppy een van de meest verrassende. Skinny Puppy was gedurende de
jaren tachtig zo'n beetje de meest invloedrijke industrial electro-band
aan gene zijde van de Atlantische Oceaan en het is zelfs niet overdreven
om te zeggen dat zonder hen het genre niet had kunnen bestaan. Er liggen
acht jaar tussen deze plaat en zijn voorganger, The Process,
dus het gonst al een tijdje onder de fans. Zelf was ik steeds minder
onder de indruk geraakt van de verrichtingen van de groepsleden sinds
hun vrijage met Al Jourgensen van Ministry. Vreemd genoeg ging Skinny
Puppy na de doorbraak, met een contract bij een groot platenlabel op
zak, juist steeds ontoegankelijkere muziek maken. Wat beslist niet
wil zeggen: betere muziek. Latere platen als Last Rights en
The Process maakten door hun oeverloze psychedelische experimenten
een nogal richtingloze indruk. Na de trieste dood van Dwayne Goettel
in 1996 door een overdosis heroïne (heel erg rock-n-roll) leek het
definitieve einde voor de band in zicht. De andere twee leden, Nivek
Ogre en cEvin Key, gingen elk hun eigen weg met soloprojecten. De heren
kregen er echter weer zin in, na op uitnodiging van het Doomsday festival
in Dresden in 2000 samen opgetreden te hebben. The Greater Wrong
of the Right is zonder meer een geslaagde comeback.
Op de cd staan tien vooral snelle nummers, waarin de groep op meesterlijke
wijze hun diverse invloeden, van glamrock tot psychedelica en van drum-n-bass
tot zelfs rap aaneensmeedt tot een volstrekt eigen geluid en hiermee
bewijst dat de tijd voor Skinny Puppy niet heeft stilgestaan. Niks
geen jaren 80-nostalgie, maar volle kracht vooruit! De bijdragen van
een ruime selectie aan gastmuzikanten zijn de intensiteit en frisheid
van deze cd ten goede gekomen. De als vanouds briljante productie zorgt
voor een stevig en tevens kraakhelder geluid. Ja, dit maakt me erg
blij (en de imitators waarschijnlijk wat somber, want die kunnen weer
terug naar school).
(Marcel Ruijters)