In het hoofd van een bezetene
Muziek als auditief equivalent van een enerverende rit door een Victoriaans
spookhuis
'The Unspeakable' van Raz Mesinai behoort volgens het bijgaande persbericht
behoorlijk griezelig te zijn. Nu is het probleem met 'enge' muziek
vaak dat ze helemaal niet eng is, maar eerder op de lachspieren werkt
of je in het beste geval koud laat. De soundtrack van een horrorfilm
verwatert zonder de beelden niet zelden tot een aardig moppie muziek
waarbij je fijn de afwas kunt doen. Zo niet 'The Unspeakable' van de
Israelisch-Amerikaanse allesvreter Raz Mesinai (die als Badawi ooit
deel uitmaakte van het oosters georiënteerde hiphop/dub-duo Sub
Dub); zijn oorspronkelijk voor de film 'Hellraiser 6' bedoelde muziek
werd naar eigen zeggen afgewezen wegens 'te eng'. En wie naar 'The
Unspeakable' luistert zal het beamen: deze verweesde soundtrack is
inderdaad vermoedelijk heel wat enger dan de film. Met titels als 'Demonic
Uprise', 'The Bitches Of Hell' en 'Celebrate The Coming' worden de
verwachtingen hoog gespannen, én ingelost. Met zijn minimale
maar effectieve instrumentatie (een spaarzaam gebruik van klassieke
instrumenten als viool en contrabas) en verontrustende, achteruitgedraaide
vrouwen- en kinderstemmen is de cd het auditieve equivalent van een
enerverende rit door een Victoriaans spookhuis. Zó moet het
dus binnen in het hoofd van een door de duivel bezetene klinken! Een
enkele keer is er de broodnodige comic relief, zoals het luchtige 'Possession
(second stage)' dat eerder als een dronkenschap klinkt dan een bezetenheid,
maar verder is het aan één stuk door klamme handjes wat
de klok slaat. Deze plaat dient beluisterd te worden op hoog volume,
in een duistere kamer die slechts verlicht wordt door een kaars terwijl
de tocht met het vlammetje speelt. En wie 'm achterstevoren in zijn
DVD-speler afdraait krijgt een aflevering te zien van 'De relatieman'.
(Tonio van Vugt)