Schurende synthesizerklanken en pompende drums
Adequate verzameling industrial uit de oude wereld
Hoe vaak kom je een industrial-compilatie tegen uit... Rusland? Met
de nodige trots presenteert het kleine Achtung Baby!-label uit Rostow-aan-de-Don
27 internationale bands op een dubbel-cd onder de wat ongelukkig gekozen
titel 'Ten Years of Madness'. Het merendeel van de bijdragen is vrij
rustig, uitzinnige old school industrial-uitbarstingen zijn eerder
uitzondering dan regel; een illustratie van de toenemende neofolk-invloeden
op het genre. Anima In Fiame en Inade halen hun inspiratie duidelijk
uit middeleeuwse gezangen. Bands als Blood Axis en Ostara worden regelmatig
van fascistische denkbeelden beschuldigd (Blood Axis' Michael Moynihan
schreef 'Lords of Chaos', een diepgravende studie naar fascistische
invloeden in de Noorse black metal-scene), maar in mijn oren klinken
hun folkdeuntjes nogal onschuldig. Hoe het ook zij, een zoektocht naar
oud-Europese wortels door veel artiesten is een begrijpelijke reactie
op de voortwoekerende MacDonalds-cultuur en een fenomeen waar we nog
meer over zullen horen. Het Duitse Troum (voortgekomen uit Maeror Tri)
maakt kille ambient, opgebouwd uit langzaam tegen elkaar schurende
synthesizerklanken. Van de Hybryds, oudgedienden uit Antwerpen, is
er een stoere live-versie van 'Launch Virus' met zwaar overstuurde,
opzwepende ritmes. Veel bijdragen, zoals die van Stahlwerk 9, slagen
er wel in het bekende duistere industriële sfeertje op te roepen,
maar de vage composities wijzen erop dat de nieuwste technologische
ontwikkelingen aan sommigen in dit bonte gezelschap voorbijgegaan zijn.
De openingstrack van het Russische Reutoff is echter een van de sterkste
bijdragen, spannend en subtiel opgebouwd, en kan zich meten met de
legendarische In Slaugther Natives. Skrol uit Praag is ook een van
de fijnstte nieuwkomers met pompende drums en apocalyptische, Laibachiaanse
klanken. Al met al is dit een adequate verzameling, die misschien wat
minder breed had gemogen. Weinig echte uitschieters, maar wel met voor
ieder genoeg nieuwe ontdekkingen.
(Marcel Ruijters)