Marcel Ruijters
Schurende synthesizerklanken en pompende drums
Schurende synthesizerklanken en pompende drums
Adequate verzameling industrial uit de oude wereld
muziekrecensie_zijplaatje_10jaar
Various Artists - Ten Years of Madness (Behind the Iron Curtain)
(Achtung Baby!/Indiestate)
Hoe vaak kom je een industrial-compilatie tegen uit... Rusland? Met de nodige trots presenteert het kleine Achtung Baby!-label uit Rostow-aan-de-Don 27 internationale bands op een dubbel-cd onder de wat ongelukkig gekozen titel 'Ten Years of Madness'. Het merendeel van de bijdragen is vrij rustig, uitzinnige old school industrial-uitbarstingen zijn eerder uitzondering dan regel; een illustratie van de toenemende neofolk-invloeden op het genre. Anima In Fiame en Inade halen hun inspiratie duidelijk uit middeleeuwse gezangen. Bands als Blood Axis en Ostara worden regelmatig van fascistische denkbeelden beschuldigd (Blood Axis' Michael Moynihan schreef 'Lords of Chaos', een diepgravende studie naar fascistische invloeden in de Noorse black metal-scene), maar in mijn oren klinken hun folkdeuntjes nogal onschuldig. Hoe het ook zij, een zoektocht naar oud-Europese wortels door veel artiesten is een begrijpelijke reactie op de voortwoekerende MacDonalds-cultuur en een fenomeen waar we nog meer over zullen horen. Het Duitse Troum (voortgekomen uit Maeror Tri) maakt kille ambient, opgebouwd uit langzaam tegen elkaar schurende synthesizerklanken. Van de Hybryds, oudgedienden uit Antwerpen, is er een stoere live-versie van 'Launch Virus' met zwaar overstuurde, opzwepende ritmes. Veel bijdragen, zoals die van Stahlwerk 9, slagen er wel in het bekende duistere industriële sfeertje op te roepen, maar de vage composities wijzen erop dat de nieuwste technologische ontwikkelingen aan sommigen in dit bonte gezelschap voorbijgegaan zijn. De openingstrack van het Russische Reutoff is echter een van de sterkste bijdragen, spannend en subtiel opgebouwd, en kan zich meten met de legendarische In Slaugther Natives. Skrol uit Praag is ook een van de fijnstte nieuwkomers met pompende drums en apocalyptische, Laibachiaanse klanken. Al met al is dit een adequate verzameling, die misschien wat minder breed had gemogen. Weinig echte uitschieters, maar wel met voor ieder genoeg nieuwe ontdekkingen. (Marcel Ruijters)