Bezoek van de Grote Gehoefde
Beklemmende filmervaring met een vertwijfelde Ben Chaplin
Laten we voor de duur van deze film met zijn allen afspreken dat de
wereld zoals wij die kennen, met al zijn normen en waarden en natuurwetten,
zijn bestaan te danken heeft aan een christelijke god; dat Amerika
het centrum van die wereld is, en dat Het Kwaad uiteraard de tegenvoeter
van die christelijke god is. Dan is het een stuk aannemelijker dat
de anti-Christ na 2000 jaar zal incarneren in het lichaam van de jonge
schrijver Peter Kelson (Ben Chaplin) die - zo wordt ons duidelijk wanneer
hij weigert te bidden voor het eten - van zijn katholieke geloof is
gevallen. Zulke kwetsbare zieltjes, daar lust Beëlzebub wel pap
van. Maar dan heeft onze Gehoornde Vriend buiten de jonge Maya (Winona
Ryder) gerekend, die ooit zelf het slachtoffer was van bezetenheid
door een demon. Bij de duiveluitdrijving van een seriemoordenaar door
Pastoor Lareaux (veteraan John Hurt) weet Maya de hand te leggen op
een gecodeerde tekst, die Kelson aanwijst als de man die op zijn 33e
verjaardag een onaangenaam bezoekje van de Heer der Vliegen mag verwachten,
en een race tegen de klok begint.
U heeft het ongetwijfeld allemaal al eerder gezien, maar debuterend
regisseur Janusz Kaminski, die als cameraman eerder Oscars won voor
'Schindler's List' en 'Saving Private Ryan', heeft een aantal sterke
troeven in handen. Ten eerste is daar zijn regie, die wat tempo betreft
dichter bij films als 'The Sixth Sense' of 'Rosemary's Baby' ligt dan
bij het thematisch verwante, potsierlijke Swarzenegger-vehikel 'The
End Of Days' uit '99. Verder heeft Kaminski gekozen voor een minimum
aan effect en een maximum aan sfeer in zijn sepia beelden, die 's mans
Oost-Europese afkomst verraden. En last but not least is daar een formidabele
Ben Chaplin als de goedmoedige Kelson, die de kijker op overtuigende
wijze deelgenoot maakt van diens vertwijfeling, wanneer de gruwelijke
waarheid langzaam maar zeker tot hem doordringt. Dat alles maakt van
'Lost Souls' bij vlagen een zeer beklemmende filmervaring. Ook voor
joden, islamieten, hindoes en boeddhisten.
(Tonio van Vugt)