Tonio van Vugt
Bezoek van de Grote Gehoefde
Bezoek van de Grote Gehoefde

Beklemmende filmervaring met een vertwijfelde Ben Chaplin

filmrecensie_zijplaatje_lostsouls
Lost Souls, USA/2000.
Regie: Janusz Kaminski.
Met: Winona Ryder, Ben Chaplin, John Hurt, Philip Baker Hall.
Vanaf 5 april in de Nederlandse bioscopen.
Ook te zien tijdens het Festival van de Fantastische Film.
Laten we voor de duur van deze film met zijn allen afspreken dat de wereld zoals wij die kennen, met al zijn normen en waarden en natuurwetten, zijn bestaan te danken heeft aan een christelijke god; dat Amerika het centrum van die wereld is, en dat Het Kwaad uiteraard de tegenvoeter van die christelijke god is. Dan is het een stuk aannemelijker dat de anti-Christ na 2000 jaar zal incarneren in het lichaam van de jonge schrijver Peter Kelson (Ben Chaplin) die - zo wordt ons duidelijk wanneer hij weigert te bidden voor het eten - van zijn katholieke geloof is gevallen. Zulke kwetsbare zieltjes, daar lust Beëlzebub wel pap van. Maar dan heeft onze Gehoornde Vriend buiten de jonge Maya (Winona Ryder) gerekend, die ooit zelf het slachtoffer was van bezetenheid door een demon. Bij de duiveluitdrijving van een seriemoordenaar door Pastoor Lareaux (veteraan John Hurt) weet Maya de hand te leggen op een gecodeerde tekst, die Kelson aanwijst als de man die op zijn 33e verjaardag een onaangenaam bezoekje van de Heer der Vliegen mag verwachten, en een race tegen de klok begint. U heeft het ongetwijfeld allemaal al eerder gezien, maar debuterend regisseur Janusz Kaminski, die als cameraman eerder Oscars won voor 'Schindler's List' en 'Saving Private Ryan', heeft een aantal sterke troeven in handen. Ten eerste is daar zijn regie, die wat tempo betreft dichter bij films als 'The Sixth Sense' of 'Rosemary's Baby' ligt dan bij het thematisch verwante, potsierlijke Swarzenegger-vehikel 'The End Of Days' uit '99. Verder heeft Kaminski gekozen voor een minimum aan effect en een maximum aan sfeer in zijn sepia beelden, die 's mans Oost-Europese afkomst verraden. En last but not least is daar een formidabele Ben Chaplin als de goedmoedige Kelson, die de kijker op overtuigende wijze deelgenoot maakt van diens vertwijfeling, wanneer de gruwelijke waarheid langzaam maar zeker tot hem doordringt. Dat alles maakt van 'Lost Souls' bij vlagen een zeer beklemmende filmervaring. Ook voor joden, islamieten, hindoes en boeddhisten. (Tonio van Vugt)