Onbetwist hoogtepunt voor de liefhebber
Teutoonse koppigheid van onverbeterlijke Bernie Wrightson-navolger
levert indrukwekkend verfijnde pagina's op in het laatste deel van
de Cromwell Stone-trilogie.
Schrijver H.P. Lovecraft mag dan in het dagelijks leven een verklaard
scepticus
geweest zijn, om zijn werk te kunnen waarderen moet je een beetje
goth zijn.'Suspend disbelief' is het credo: vanuit het kleinste
hoekje kunnen gevaren uit vergane tijden of een parallel universum
binnenlekken. Kun je je hier totaal niet aan overgeven, dan zul
je het nooit wat vinden. Dit geldt nog in versterkte mate voor een
auteur als Andreas, die zich nu ruim een kwart eeuw geleden ten doel
heeft gesteld de 'onuitprekelijke, onbeschrijfelijke horror' van
Lovecraft te tekenen. Daarbij komt dat Andreas zich nooit los heeft
kunnen maken van zijn leermeester Bernie Wrightson. In vergelijking
met diens virtuosteit zal hij altijd de leerling blijven die het
vooral moet hebben van noeste arbeid en volharding. Maar áls
Andreas
zich met Teutoonse koppigheid aan een project zoals Cromwell Stone
zet, dan levert dat ook indrukwekkend verfijnde pagina's op.
Het Testament, het laatste deel van de Cromwell Stone-trilogie ziet er op het eerste gezicht uit als een portfolio met 19-eeuwse gravures. Een jonge vrouw met geheugenverlies, Marlene Parthington, belandt na een vliegtuigongeluk met het testament van Cromwell Stone in Schotland, waar ze opgevangen wordt door een ouder echtpaar, dat jaren daarvoor hun enige dochter verloor. In de omgeving staat een toren, ouder dan de oudste menhirs, die een sterke aantrekkingskracht op Marlene uitoefent. De sleutel tot het mysterie? Wie zal het zeggen! Andreas stapelt mysterie op mysterie, effect op effect, omineus detail op veelbetekenende blik. Elk lijntje straalt metafysica uit. Als je niet van over the top houdt, maakt het allemaal niet uit, maar voor liefhebbers van het werk van Andreas zal dit album een onbetwist hoogtepunt betekenen.
Het Testament, het laatste deel van de Cromwell Stone-trilogie ziet er op het eerste gezicht uit als een portfolio met 19-eeuwse gravures. Een jonge vrouw met geheugenverlies, Marlene Parthington, belandt na een vliegtuigongeluk met het testament van Cromwell Stone in Schotland, waar ze opgevangen wordt door een ouder echtpaar, dat jaren daarvoor hun enige dochter verloor. In de omgeving staat een toren, ouder dan de oudste menhirs, die een sterke aantrekkingskracht op Marlene uitoefent. De sleutel tot het mysterie? Wie zal het zeggen! Andreas stapelt mysterie op mysterie, effect op effect, omineus detail op veelbetekenende blik. Elk lijntje straalt metafysica uit. Als je niet van over the top houdt, maakt het allemaal niet uit, maar voor liefhebbers van het werk van Andreas zal dit album een onbetwist hoogtepunt betekenen.