Feest der gastmuzikanten
Vlaamse multi-instrumentalist mengt electro met jazz tot aanstekelijke,
ironisch getinte composities
Het Rotterdamse label Clone, gespecialiseerd in kale electrobeats en
machinemuziek van de straat, verrast sinds twee jaar met de vreemde,
melodieuze klanken van de klassiek geschoolde Vlaamse muzikant Dijf
Sanders. De jonge multi-instrumentalist liet ook live van zich horen
in het trio Violent Husbands en als gast-act bij de optredens van Stijn,
zijn door Prince geïnspireerde
landgenoot. Als solo-artiest mengt Dijf in zijn thuisstudio elektronica
met jazz, maar niet op de geijkte, dansbare manier. Op zijn tweede
volledige plaat, 'To Be A Bob', laat hij hetzelfde bijzondere compositietalent
horen als op zijn debuutalbum 'Mating Season' uit 2004. Die eindigde
met het prijsnummer 'Contradict People', waarin Cure-achtige gitaarklanken
werden omgevormd tot een ontregelde, maar toch aanstekelijke melodie.
Op de achtergrond klonk de stem van Dijf: 'I close my eyes 'cause it's
nicer in the dark', waarmee hij het duistere en tegelijk lichtvoetige
nummer perfect illustreerde. Het straffe ritme en dezelfde rondzwervende
klanken keren terug in het instrumentale openingsnummer van 'To Be
A Bob'. De fluisterstem keert terug in het tweede nummer, maar daarna
slaat de Vlaming met zijn muzikale partners een andere toon aan. Dijf
werkt op dit album samen met contrabassist Benjamin Dousselaere en
trompettist Jon Birdsong, die bij Calexico en Beck speelde. De twee
muzikanten krijgen vrij spel in een reeks nummers, waarin oude jazz,
vaudeville en blues weerklinkt en waarin Dijf vaak een rauwe, Tom Waits-achtige
stem opzet. Soms ontaarden het spelplezier en de ironische ondertoon
in flauwigheid, zoals in 'For Your Ass Only' en 'Jizz'. Maar de overige
dertien nummers, van de elektronisch vervormde liedjes tot de ingetogen
instrumentale stukken, onthullen bij elke beluistering weer nieuwe
geheimen. Daarvoor zorgt vooral Dijfs elektronische instrumentarium,
dat hij gebruikt om ongebruikelijke ritmes en geluiden toe te voegen
en waarmee hij de muziek op een inventieve manier manipuleert.