Zone 5300 zag Resfest, en deed verslag
Resfest heeft in Rotterdam niet de populariteit die dit digitale
filmfestival
in andere wereldsteden geniet. Het aantal toeschouwers per zaal was
de eerste dag op twee handen te tellen. En dat is inclusief uw verslaggevers
Marcel Ruijters en Annet Brugel. Toch zijn veel van de geselecteerde
films uw oog en blik waardig.
Hieronder vindt u een selectie van de hoogtepunten, mét links naar de sites waar u ze kunt bekijken. (Overigens zou het lage bezoekersaantal best wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat veel van de korte films op Resfest ook op het internet te zien zijn.)
Een regelmatig terugkerend thema op deze editie van Resfest is de droomwereld die grimmig wordt verstoord door oorlogsgeweld en het verdwijnen van groen.
Zo is daar bijvoorbeeld:
Hieronder vindt u een selectie van de hoogtepunten, mét links naar de sites waar u ze kunt bekijken. (Overigens zou het lage bezoekersaantal best wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat veel van de korte films op Resfest ook op het internet te zien zijn.)
Een regelmatig terugkerend thema op deze editie van Resfest is de droomwereld die grimmig wordt verstoord door oorlogsgeweld en het verdwijnen van groen.
Zo is daar bijvoorbeeld:
Duct Tape and Cover
Pas op! U kan zowel chemisch als biologisch aangevallen worden. Wat
te doen als het u overkomt? De voorlichtingscampagne van de Amerikaanse
veiligheidsdienst
Duck and Cover uit 1951 spreekt na al die jaren nog steeds tot de
verbeelding, al is het vooral ongeloof over het feit dat mensen zichzelf
zouden kunnen beschermen tegen een dergelijke terroristische aanval.
Yong-Jin Gene Parker gebruikte de campagne in zijn ironische Duct
Tape and Cover-versie, die meer voor de lachspieren doet dan voor
bescherming van de Amerikaanse burger. Toch is de in Chicago wonende
Koreaan dicht bij de originele tekenstijl uit de vijftiger jaren gebleven,
waardoor iets van de oorspronkelijke angst voor oorlog voelbaar blijft.
Bekijk hem op: www.adobe.com.
NB Duck and Cover nodigde al eerder uit tot een parodie: Bert the Turtle in Duct and Cover.
(AB)
NB Duck and Cover nodigde al eerder uit tot een parodie: Bert the Turtle in Duct and Cover.
(AB)
LOOP
Eén van de grote successen op Resfest was het Franse LOOP
van Julien
Rancoeur, Charles Blanchard en Emilie Boyard. De film is van leader
tot aftiteling prachtig verzorgd. De liefde waarmee de film gemaakt
is ontroert de kijker, waarbij het zachtjes oh en ah fluisteren
niet van de lucht is. De hoofdrol wordt gespeeld door een realistisch
geanimeerde slak. Als kijker voelt U zich al snel met de slijmerige
onschuld verbonden. Het aandoenlijke dier ontwaakt in een sereen wit
décor. Ze rolt zich uit en trekt, zodra ze kruipt een zwart
slijmspoor
achter zich. Zolang de achtergrond wit is kruipt het slakje slechts
in één rechte lijn (de makkelijkste weg). Geometrische
vormen ontstaan
en komen tot bloei. De zwarte sporen kronkelen en worden sierlijker,
al naar gelang de omgeving. Grote, monotoon witte blokken symboliseren
de verstedelijking; ze rijzen op uit het wit en vernietigen alles wat
het leven voor de slak de moeite waard maakte. Rechtlijnig probeert
ze te ontsnappen. De film is het waard om meerdere malen bekeken te
worden. Te zien op:
www.supinfocom-arles.fr.
(AB)
(AB)
Le Régulateur
Le Régulateur van Philippe Grammaticapoulos doet van alle geziene
shorts het meest stripachtig aan. Terwijl digitale middelen doorgaans
uitnodigen tot het creëren van gladde, glimmende vormen, lijken de
beelden uit Le Régulateur eerder in scraperboard uitgevoerd. Het
lugubere SF-verhaal over kunstmatige inseminatie roept associaties
op met het cultalbum De ogen van de kat door Moebius en Jodorowsky
door uiterst grafische zwart/witcomposities, het gesol met lichaamsdelen
en het desolate stadsdecor. Ook de morbide drôlerieën van
Roland Topor
zijn niet ver weg. De koddige motoriek van het echtpaar dat in de fabriek
een kindje bestelt, is bijna zo beperkt als die van Jan Klaassen en
Katrijn. En inderdaad, de stelling dat beperkingen creatief maken is
weer bewezen. Le Régulateur is een verademing tussen het visuele
geweld van razendsnel ontspruitende bloemen en stedelijke panoramas
van zoveel andere bijdragen. Te zien op www.zewebanim.com.
(MR)
(MR)
Black Day To Freedom
Illustrator Steve Chiu heeft samen met bloedverwant en filmer Rob Chiu
een ontroerende oorlogskijkdoos op het doek gebracht. De in zwart op
wit geschetste personages blijven plat tegen hun rood, grijs, legergroen
en glijbotergele achtergrond. De op elkaar volgende beelden zijn stripachtig,
maar de pijn van het uitmoorden van twee gezinsleden wordt er niet
minder om. De overgebleven derde blijft ontredderd met de moord van
haar geliefde op het netvlies leven. Hoewel het bloed als zwarte klodders
inkt van het doek spat, is de opbouw van het verhaal dermate heftig
dat je je af en toe van de beelden wendt. Toch bijten we ons, vanwege
de mooie tekenstijl van Steve, graag door deze ellende. Zou het op
kleine scherm minder heftig zijn? Test het op www.blackdaytofreedom.org.
(AB)
(AB)
Rubber Johnny
Chris Cunningham, verantwoordelijk voor de immer in het oog springende
clips voor Aphex Twin, maakte met Rubber Johnny zijn meest creepy
werk tot nu toe, geheel opgenomen in nachtkijkergroen. Wat in de eerste
instantie een promo van 30 seconden voor de 2cd Druqks uit 2001 was,
is uitgewerkt tot een hypernerveus soort Eraserhead op speed. Rubber
Johnny is een misvormd kind met een waterhoofd dat in een donkere kelder
opgesloten zit, met alleen een chihuahua en zijn fantasie om de tijd
te doden. In dat gigantische hoofd is echter volop actie. Er is slechts
sprake van een aanzet tot een verhaal. Cunningham is slechts geïnteresseerd
(geobsedeerd, zullen sommigen zeggen) in de meest onwaarschijnlijke
vervormingen van het menselijk lichaam. Dat hij maar liefst vier jaar
heeft gewerkt aan de montage van de voortdurend muterende Johnny zegt
genoeg over s mans perfectionisme. In de verkoop gaat Rubber Johnny
vergezeld van een boekje van 40 paginas met fotomateriaal van digitaal
aan elkaar geknutselde lichaamsdelen van Cunningham zelf. Waar de surrealist
Hans Bellmer in de jaren 30 van de vorige eeuw met dit soort vormexperimententen
naar nieuwe erotische uitdrukkingsmogelijkheden zocht, lijkt Cunningham
eerder op shock value uit te zijn. Maar zeer geraffineerd en
doeltreffend gemaakt, dat wel. Kijk zelf maar op www.1st-ave-machine.com.
(MR)
Wordt vervolgd...
(MR)
Wordt vervolgd...