Dubt u mee?
George Evelyn heeft zijn tijd genomen, maar de breakbeats zijn er niet
minder lekker om
Nightmares On Wax, oftewel George Evelyn, is altijd een beetje een
vreemde eend geweest. Ten eerste blijft hij volhouden dat zijn albums
door soul zijn beïnvloed. Maar wie zijn tweede album Smokers
delight
noemt, en wiens bij elkaar gesampelde muziek zwaar kleppert van alle
dub-bassen, geeft toch de indruk de mosterd heel ergens anders vandaan
te halen. Ten tweede brengt Nightmares On Wax al zijn platen uit op
Warp Records, een label dat bekend staat om haar elektronisch pionierswerk
op het gebied van luistertechno, maar waar hiphop en dub niet hoog
op de verlanglijst staan. Wat dat betreft zou Nightmares On Wax beter
passen op Coldcuts Ninja Tune-label. Inmiddels is In A Space Outta
Sound alweer NoWs vijfde album. Niet dat hij haast heeft gemaakt,
want het vorige album Mind Elevation is ook alweer uit 2002.
In A Space Outta Sound (alweer zon stonede titel) borduurt
vrolijk verder op het recept dat hij sinds 1995 zo succesvol heeft
gebruikt: breakbeats die zwaar door de dubmachine zijn gehaald met
hier en daar een gast op vocalen. Lekkerste track is Flip ya lid,
die met zijn diepe bassen de dub-sfeer tot grote hoogte (of zo u wilt
diepte) stuwt. George Evelyn biedt dan wel niets nieuws, maar hij is
er wel heel erg goed.