Een nachtmerrie in houtskool
Ocnophilia, oftewel een obsessieve gehechtheid aan bepaald voorwerpen
het is een term waar menigeen bij Twee voor Twaalf over gestruikeld
zou zijn. Kunstenares Manon Bovenkerk (1971) lanceerde in het voorjaar
in Het Wilde Weten een korte animatiefilm (5:47) met deze curieuze
titel en aansluitend een boek met alle gebruikte tekeningen. Ze maakt
zeer precieze, geraffineerde houtskooltekeningen met een beklemmende,
Lynchiaanse sfeer: het is horror, maar tegelijkertijd vraag je je af
waar het enge nu eigenlijk in zit. Veel tekeningen zijn duidelijk naar
fotos gemaakt, maar in de context van een nieuwe verhaal geplaatst.
Buiten is het desolaat, met kille stadarchitectuur. Binnen is het claustrofobisch,
met een spanningsveld tussen twee vrouwen, van wie één
reeds het aardse
voor het eeuwige lijkt te hebben verruild. Ook de vergelijking met
de mysterieuze sequential art van Eiland (Stefan van Dinther en Tobias
Schalken) is niet vergezocht. De term animatie is wellicht misleidend,
om dat er namelijk geen bewegende beelden in de film zitten: beweging
wordt hooguit gesuggereerd door in- en uitzoomen, camerabewegingen
en de onheilszwangere, Badalamenti-achtige soundtrack van Danny Weijermans.
Dat is een strenge keuze, maar het resultaat is het spul waar de betere
nachtmerries van gemaakt zijn.
Het boek is vrij luxe uitgevoerd, in zwart en twee tinten grijs gedrukt
om dichtbij de originele tekeningen te blijven. De film is on-line
te zien op www.cinema.nl
Tot 27 augustus is Ocnophilia te zien in de etalage van de bibliotheek
van Stroom Den Haag, Hogewal 1-9 Den Haag. Openingsuren: ma-vr 9-17
u, za-zo 12-17 u.
Voor meer info zie www.stroom.nl