Koning der Tranentrekkende Falsetten
Soloplaat van Thom Yorke klinkt als Radiohead # 7, maar u hoort de
fans niet klagen
Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe Radiohead-cd, maar voorlopig kunnen
we even vooruit met de onlangs verschenen soloplaat van frontman Thom
Yorke, The Eraser. Dat deze Ian Curtis van het nieuwe millennium
zich eens in zijn eentje op wilde sluiten in de studio, roept na beluistering
vooral de volgende vraag op: waarom? Want geen van de negen door vaste
Radiohead-producer Nigel Godrich medegeproduceerde tracks zou hebben
misstaan op de laatste drie albums van Yorkes eclectische combo. De
minimalistische songs, opgebouwd rond pianoloops, electronische drumritmes
en unheimische samples, het zouden outtakes van Kid A of Amnesiac
kunnen zijn. Ik bedoel, als Yorke nu eens een vettige hardrockplaat
had willen maken! Nu laat The Eraser zich vooral beluisteren
als de zevende Radiohead-cd. (Of wacht eens even, het zou natuurlijk
kunnen zijn dat de andere bandleden Thom Yorke samen met zijn misantropie
en pessimisme de studio in hebben gestuurd zodat zij zelf ergens op
een Caraïbisch eiland een lekkere salsaplaat in elkaar kunnen draaien
ik sluit het onwaarschijnlijke nooit uit.)
Het zal inmiddels duidelijk zijn dat Radiohead-fans, waar ik mezelf ik kom er recht vooruit ook toe reken, niet teleurgesteld zullen zijn over dit solouitstapje. Maar als er één overduidelijk verschil is met de laatste platen van Radiohead, is het wel dat Yorke zichzelf toestaat in elke track te zingen, daarmee bewijzend hoe uniek en genuanceerd zijn stemgeluid is, en dat er maar één de Koning der Tranentrekkende Falsetten kan zijn. Van het bezwerende titelnummer, waarmee de cd opent, tot afsluiter Cymbal Rush, er zit geen enkel zwak nummer tussen. Echt gezelllig wordt het natuurlijk nooit; zijn boodschap aan de wereld is You are fucked up, fucked up / This is fucked up, fucked up (Black Swan), en in het politieke The Clock luidt de waarschuwing Time is running out, maar het klinkt uit zijn mond eerder wanhopig dan boos.
Heel af en toe lijkt er iets van optimisme door te schemeren: de tekst Im coming home / Im coming home / To make it all right / So dry your eyes in Harrowdown Hill klínkt zowaar bijna opgewekt, al wordt het even later gevolgd door No one cares if you live or die / They just want me gone / They want me gone. Onze Thom mag zich dan al jaren geleden gedistantieerd hebben van Radioheads doorbraakhit Creep, zijn muziek blijft pure Weltschmerz for now people. Maar zeg eens eerlijk, we zouden hem toch geen salsaplaat willen horen maken, toch? Een hardrockplaat daarentegen, dát zou wel weer geinig zijn...
Het zal inmiddels duidelijk zijn dat Radiohead-fans, waar ik mezelf ik kom er recht vooruit ook toe reken, niet teleurgesteld zullen zijn over dit solouitstapje. Maar als er één overduidelijk verschil is met de laatste platen van Radiohead, is het wel dat Yorke zichzelf toestaat in elke track te zingen, daarmee bewijzend hoe uniek en genuanceerd zijn stemgeluid is, en dat er maar één de Koning der Tranentrekkende Falsetten kan zijn. Van het bezwerende titelnummer, waarmee de cd opent, tot afsluiter Cymbal Rush, er zit geen enkel zwak nummer tussen. Echt gezelllig wordt het natuurlijk nooit; zijn boodschap aan de wereld is You are fucked up, fucked up / This is fucked up, fucked up (Black Swan), en in het politieke The Clock luidt de waarschuwing Time is running out, maar het klinkt uit zijn mond eerder wanhopig dan boos.
Heel af en toe lijkt er iets van optimisme door te schemeren: de tekst Im coming home / Im coming home / To make it all right / So dry your eyes in Harrowdown Hill klínkt zowaar bijna opgewekt, al wordt het even later gevolgd door No one cares if you live or die / They just want me gone / They want me gone. Onze Thom mag zich dan al jaren geleden gedistantieerd hebben van Radioheads doorbraakhit Creep, zijn muziek blijft pure Weltschmerz for now people. Maar zeg eens eerlijk, we zouden hem toch geen salsaplaat willen horen maken, toch? Een hardrockplaat daarentegen, dát zou wel weer geinig zijn...