Karakters in debuut Karl Stevens gaan verloren onder overmatige arceringen
Uitgeverij Xtra heeft in de afgelopen jaren de Nederlandse stripmarkt
verrijkt met vertalingen van interessante buitenlandse titels, zoals
Onder Palestijnen (Palestine) van Joe Sacco, maar de
uitgave van Schuldig slaat de plank behoorlijk mis. De Amerikaanse
debutant Karl Stevens wil graag laten zien dat hij kan tekenen; dat
garandeert helaas geen goed beeldverhaal. Was het niet Scott McCloud
die in zijn stripmanifest Understanding Comics aantoonde dat
de kracht van het medium ligt in de vereenvoudiging? De minutieuze
zwart-wittekeningen van Karl Stevens lijken eerder gebaseerd op fotos
dan op de verbeelding van de auteur. In het gunstigste geval krijg
je een aardige illustratie van het verhaal, maar meestal
komt het
neer op een vlakke weergave van de karakters, waarbij expressie verloren
gaat onder overmatige lijnen en arceringen. Daarbij heeft het verhaal
zelf niet veel om het lijf. We volgen een aantal drop-outs in een Amerikaanse
universiteitsstad in hun uitzichtloze bestaan dat draait om drank,
drugs en kortstondige relaties. Natuurlijk, een saai verhaal hoeft niet
per se een oninteressante strip op te leveren, maar dan is het wel
prettig als de lezer zich kan inleven in de hoofdfiguren en dat maakt
Stevens onmogelijk door zijn krampachtige tekenstijl.