...dát is de vraag, na beluistering van harpiste Joana Newsoms
tweede
plaat
De muziek van Joanna Newsom is een enigma. Waarschijnlijk enigmatischer
dan de persoon zelf. Joanna Newsom speelt harp en zingt daar ook nog
bij. Tamelijk onorthodox voor een popartiest. Maar is ze wel een popartiest?
Zingt ze eigenlijk wel? Newsom is in staat om de luisteraar bij de
eerste, tweede en zesde luisterbeurt volledig de gordijnen in te jagen.
Haar debuut The Milk Eyed Mender was al geen easy listening,
en haar aparte zangstijl maakt ook van Ys geen eenvoudige
ervaring. Haar zang heeft iets van een kruising tussen Björk, Lene
Lovich en Melanie. Soms klinkt het als het krassen van nagels op de
krijtbord, soms lieflijk en monotoon mompelend in de microfoon. En
kort houdt ze het ook niet: vijf nummers die gemiddeld langer dan zeven
minuten per stuk duren. Boven de zeventien minuten gaat ze gelukkig
ook niet - alhoewel de hele plaat klinkt alsof hij in één
take is opgenomen.
Dit klinkt allemaal wat negatief, maar zo is het niet bedoeld. Wat
Ys intrigerend en toegankelijker maakt dan haar vorige plaat
zijn de prachtige arrangementen van Van Dyke Parks, die er een groot
orkest tegenaan gooit om Newsoms wonderlijke composities te vangen.
Soms volgt het orkest haar buitenissige zangstem en soms lijkt het
een eigen pad te volgen, haaks op wat Newsom speelt. In alles is de
schaduw van Van Dyke Parks eigen debuut Song Cycle te horen.
Bijna veertig jaar na dato heeft deze vreemde eend in de popbijt een
waardige opvolger gevonden. Net als bij Song Cycle vraag je
jezelf bij Ys keer op keer af of wat je hoort nu geniaal of gewoon
gestoord is.