Gemuteerde krokodillen
Ontwapenend en doeltreffend primitivisme van Mike Diana
Mike Diana... In de VS draaide de controverse om de vraag of zijn werk
obsceen genoeg is om hem de gevangenis in te duwen, terwijl bij ons
de discussie gaat over of hij überhaupt wel kan tekenen. Dat lijkt
me geen relevante vraag, anders zou iemand als Toon van Driel hier
volstrekt onbemiddelbaar zijn. Zelf vind ik Diana's primitivisme erg
ontwapenend en doeltreffend. Bovendien kan hij verhalen vertellen.
Het is satire met de wreedheid van de klassieke sprookjes. In 'Gator
Bait' belandt een onschuldig meisje in een park vol gemuteerde krokodillen,
die haar (domme) ouders oppeuzelen. De beheerder besluit haar als slaafje
aan te houden. Dan ontdekt ze Gator Man, de grotesk verminkte zoon
van de beheerder. Samen maken ze een plan om te ontsnappen. 'I cum
in peace' gaat over een hyperintelligent ruimtewezen dat door woonwagenproleten
wordt verkracht. Lobster Man, de circusfreak met kreeftenklauwen, blijkt
een te sterke prooi voor een satanische sekte in 'For the love of Satan'.
De verhalen zijn over een langere tijd gemaakt en niet zo strak gestileerd
als in het eerste nummer van Superfly, nu Mike Diana zich meer op schilderen
heeft toegelegd. Er zijn ook enkele pagina's in dit deel waar zowaar
geen bloed vloeit. In 'The Flying Cornish Hen', over een hoogbegaafd
jongetje en zijn krengerige moeder, laat hij zich van zijn gevoeligste
kant zien. (Marcel Ruijters)
Mike Hunt Comix, P.O. Box 6366, Chicago IL, 60680-6366, USA www.mikehuntsonfire.com en www.evilnow.com
Mike Hunt Comix, P.O. Box 6366, Chicago IL, 60680-6366, USA www.mikehuntsonfire.com en www.evilnow.com