Televisiedocu als (oppervlakkig) feest der herkenning voor liefhebbers
van het slashergenre
American Nightmare is een volmaakt portret van de groep Amerikaanse
filmmakers die vanaf de jaren '60 de moderne horror heeft vormgegeven.
Vooral het koppelen van het genre aan de ingrijpende maatschappelijke
veranderingen van die tijd is een grote verdienste van die documentaire
uit 2000. We zien bijvoorbeeld hoe de voormalige oorlogsfotograaf Tom
Savini zijn trauma's uit Vietnam verwerkt in zijn bloederige special
effects voor onder meer Dawn Of The Dead. De recente Amerikaanse
televisiedocu Going To Pieces gaat ook over horror, maar springt
een stuk minder behoedzaam met de materie om; Savini wordt neergezet
als de gemiddelde sensatiebeluste perverseling uit de scene,
wat geen recht doet aan zijn invloedrijke positie. Misschien is Going
To Pieces aangestoken door de schijnbare oppervlakkigheid van het
subgenre dat het onder de loep neemt, namelijk de Amerikaanse slasher.
Films uit deze hoek werden gemaakt volgens de rotsvaste succesformule
van twee onverwachte kaskrakers, Halloween (1978) en Friday
The 13th (1980). In de typische slasher wordt op systematische
wijze de ene na de andere onschuldige afgeslacht door een mysterieuze
freak, waarbij de meestal vrouwelijke hoofdrolspeler telkens op een
haar na de dans ontspringt. Het moorden met allerhande voorwerpen,
van klopboor tot barbecuespies, bleek een onuitputbare bron van sensatie
voor het trouwe tienerpubliek in de jaren '80, dat in grote getalen
bleef opdagen voor bloedfestijnen als Slumber Party Massacre,
Happy Birthday To Me en Silent Night, Deadly Night. Aardig
aan Going To Pieces is dat veel van deze juweeltjes weer uit
de vergetelheid worden gehaald. Er wordt gegist naar de maatschappelijke
voedingsbodem van het genre (de koude oorlog?) maar uiteindelijk moet
de kijker zelf maar een verklaring verzinnen. Jammer is ook dat de
dvd veel informatie over de plots van de films weggeeft; spoilerhater,
u bent gewaarschuwd. Desondanks is Going To Pieces een fijn
feest der herkenning voor hen die nooit genoeg krijgen van het genre.