Het opendraaien van de volumeknop als noodsprong
My Eduction uit Austin, Texas maakt instrumentale postrock in de traditie
van Godspeed You Black Emperor en Explosions In The Sky. Ze spelen
eenvoudige composities, opgebouwd rond een melancholieke dromerige
sfeer. Het nummer Arch is een goed voorbeeld van de werkwijze:
men begint met een paar simpele gitaarakkoorden, herhaalt dat keer
op keer, telkens aangevuld met een extra instrument. De stapeling van
viool, bas, drums, vibrafoon, orgel en trekharmonica, zwelt langzaam
aan tot een stormachtig volume. Met Arch wordt misschien op
een spanningsboog gedoeld, maar de spanning wil maar niet ontstaan.
In de traditie van Mogwai moet de volumeknop open om toch tot een climax
te komen, maar het lijkt een noodsprong. Je komt deze redenering vaker
tegen: meer volume = meer emotie. Maar zo werkt het meestal niet, zeker
als het basisidee simpelweg te mager is om zeven en een halve minuut
(!) te boeien.
Fans noemen My Education trippy en filmisch. Drugs nemen zou wellicht helpen, maar daar heeft ondergetekende niks mee. Godspeed YBE pionierde in het orkestrale genre rond 1990 en zorgde voor een ware hype in de indiescene. Vele bands volgden in hun voetsporen. De cellos waren niet aan te slepen, maar de ideeënarmoede kon toen vaak al niet boeien (al dachten velen daar anders over). Met My Education is het pakweg 15 jaar later niet veel anders: eindeloos dezelfde akkoorden herhalen houdt de aandacht niet vast, ook al kleur je het nog zo sfeervol in met droevige violen en hippe vibrafoons. Dat lange sfeerstukken wel degelijk boeiend kunnen zijn hebben vergelijkbare instrumentale groepen als Tarentel en Dirty Three wel bewezen. Maar het is moeilijker dan het lijkt. My Education is blijven steken in Boring Vibrations.
Fans noemen My Education trippy en filmisch. Drugs nemen zou wellicht helpen, maar daar heeft ondergetekende niks mee. Godspeed YBE pionierde in het orkestrale genre rond 1990 en zorgde voor een ware hype in de indiescene. Vele bands volgden in hun voetsporen. De cellos waren niet aan te slepen, maar de ideeënarmoede kon toen vaak al niet boeien (al dachten velen daar anders over). Met My Education is het pakweg 15 jaar later niet veel anders: eindeloos dezelfde akkoorden herhalen houdt de aandacht niet vast, ook al kleur je het nog zo sfeervol in met droevige violen en hippe vibrafoons. Dat lange sfeerstukken wel degelijk boeiend kunnen zijn hebben vergelijkbare instrumentale groepen als Tarentel en Dirty Three wel bewezen. Maar het is moeilijker dan het lijkt. My Education is blijven steken in Boring Vibrations.