Waar veel luisteren naar Robert Fripp, Caspar Brötzmann en Miles
Davis al niet toe kan leiden...
Deze sonische uitspattingen spelen zich nog meer dan The Mars Volta
af op het snijvlak tussen progressieve rock, jazz en noise. Met het
Omar Rodriguez-Lopez Quintet (later Group) tourt hij onafgebroken over
de wereld. En als hij dat niet doet legt hij de sessies vast op plaat.
Opvallend dus dat naast al deze output er nog steeds opnames
vrijkomen van een opnameproces in 2001 waar Lopez in zijn eentje de
studio onveilig maakte. Abscence en Minor Cuts stammen
naar zeggen ook uit die sessie en zouden dan respectievelijk album
zes en zeven zijn die hieruit voortkomen. Wat er te horen is, is veel
gefreak en geëxperimenteer met gitaar, loops en andere effecten.
Abscence richt zich meer op de rockkant terwijl Minor Cuts
meer naar
sferische soundscapes gaat. De vraag is wat de luisteraar met deze
vingeroefeningen aanmoet. Voor de fans is het mooi te horen waar Lopez
de mosterd haalt. Invloeden van Caspar Brötzmann, Robert Fripp
en Miles
Davis in zijn Live Evil-tijd zijn veelvuldig aanwezig maar vaak
mist het geheel de structuur en de samenhang die deze mannen wel in
hun projecten wisten te leggen. Neurojazz zou een mooie omschrijving
zijn voor deze solo-output. Met The Mars Volta wist de organisatie
van het North Sea Jazz het publiek al aardig op de kast te krijgen;
misschien moeten ze als experiment Lopez solo ook maar eens uitnodigen
om te kijken hoe ver ze kunnen gaan.