Doorgedraaid als radioactieve spinazie
Gitaarrockers verstaan de kunst van het doseren nog niet
Vergeet de recycling van de jaren tachtig, My Vitriol maakt alvast
een begin met het herkauwen van de jaren negentig (toen nota bene de
hele retro-ellende begon). Dé hype van de Britse muziekpers
grijpt terug op het begin van het vorige decennium met een mix van
grunge en shoegazing. Een volle cd lang knalt de gitaarrock uit de
speakers. Deze band móet live wel een sensatie zijn. Iedere
riff hakt erin, iedere drumroffel smeekt om crowdsurfen. Als My Vitriol
niet gevraagd wordt voor de festivals van deze zomer is dat een gemiste
kans. Qua stijl kun je rustig de eerste albums van de Manic Street
Preachers, Placebo of Smashing Pumpkins er naast leggen. Zelfs een
knipoog naar The Smiths ontbreekt niet in het nummer 'Always: Your
Way' ("Bigmouth strikes again", zingt zanger Som Wardner). Qua spanningsboog
slaat My Vitriol echter de plank wel enigszins mis in vergelijking
met bovengenoemde groepen. Zestien nummers knallen is wel erg veel.
Iedere deejay kan je zo vertellen dat je je publiek nooit moet overvoeren.
Je kan een publiek hooguit een half uur laten pieken, dan wordt het
tijd voor een plaspauze, drankje of knuffel met de nieuwe vriendin.
Als je te lang doorgaat kan je het publiek doordraaien als radioactieve
spinazie. Doseren is de kunst die My Vitriol dus nog niet verstaat.
En dat is jammer van een verder uitstekend debuut. Ze hadden de helft
van de nummers beter kunnen bewaren voor een tweede cd later dit jaar.
Want ik hoop niet dat My Vitriol met deze zestien tracks het kruit
ook meteen verschoten heeft. Ik zou zeggen: programmeer uw cd-speler
gewoon dag 1 op nummer 1 tot en met 9, en dag 2 op nummer 10 tot en
met 16. Op dag 3 kunt u dan nog lekker nagenieten op uw computer met
de uitstekende extra's en voilà: twee cd's (en een cd-rom) voor
de prijs van één. En zo is het ook nog eens een keer.
(Bas de Koning)
(Bas de Koning)