Geluidenstorm op breakbeats
Technoblueshousenoise en tandartsgeluiden van Speedy J's labelgenoot
Novamute is de dancetak van het Britse Mute Records. Dat 'dance' moet
dan wel gelijk met een korrel zout genomen worden, gezien het hoge
aantal electronische experimenten dat het label uitbrengt. Neem nu
deze release van Wayid Yaseen, oftewel 2nd Gen. Wie de single 'And/Or'
al gehoord had weet dat 2nd Gen gebruik maakt van een basis van hiphop-
en technobeats om daar vervolgens met geluiden, distortion en af en
toe een verdwaalde gastrapper/zanger overheen te gaan. Het lijkt erop
dat 2nd Gen in zijn schuurtje eens flink met de erfenis van de big
beat aan de slag is gegaan. Het resultaat is gewaagd, maar zeker niet
ontoegankelijk. Voor de geluiden heeft 2nd Gen zo te horen leentjebuur
gespeeld bij labelgenoot Speedy J. In dit laatste schuilt ook meteen
het enige minpunt van deze plaat. Waar Speedy J subtiel en gedetailleerd
te werk gaat zonder concessies aan de dansvloer te doen, daar durft
2nd Gen de dansvloer toch niet helemaal uit het oog te verliezen. En
zo levert deze mix een nieuw soort industrial op, effectief maar weinig
verfijnd. En toch heeft hij het in zich. Zo bestaan de nummers 'Vurt'
en 'Scarred' uit een serie tandartsgeluiden waarbij het glazuur van
je tanden springt, en levert hij met 'Black Spring', met hulp van James
Johnston van Gallon Drunk, het meest vernieuwende nummer af sinds tijden
- een vreemd soort technoblueshousenoise (een nieuwe stroming?), en
dat smaakt naar meer. 2nd Gen opteert met deze plaat duidelijk voor
een plaatsje in de loge der geluidskunstenaars, maar moet in zijn schuurtje
nog wel wat wilde haren verliezen. 'Irony Is' is in die zin een goede
poging en een gewaagde plaat en hopelijk een aanloop naar meer, verder
en subtieler.
(Bas de Koning)
(Bas de Koning)