Brandende wereldbollen en gebalde vuisten
Veelzijdig werk van een politiek actief auteur
'Speechless' is een heftig salontafelboek dat een overzicht biedt van
30 jaar illustreren en striptekenen. Peter Kuper is in Amerika een
veelgeziene illustrator; hij maakte vele omslagen voor bladen als 'Time'
en 'Village Voice'. Ook maakt hij in eigen beheer het tijdschrift 'World
War 3' en is politiek zeer actief. Als links-geëngageerd auteur
probeerde hij een goed woordje te doen voor Mike Diana's legendarische
proces. De titel 'Speechless' slaat behalve op het woordloze karakter
van veel van zijn strips ook op zijn betrokkenheid bij het lot van
de armen in de VS, die welbeschouwd in de media nauwelijks een stem
hebben. Peter Kuper slaagt er niet altijd in om plamflettistische clichè's
als gebalde vuisten en brandende wereldbollen buiten de deur te houden,
maar zijn werk is zonder meer integer en grafisch effectief. En herkenbaar,
want Kuper werkt met uitgesneden sjablonen waar hij nogal primaire
kleuren doorheen spuit, en rondt het resultaat vaak af met collages.
Veel van zijn strips zijn een loflied op het hectische leven in zijn
woonplaats New York of hebben een autobiografische inhoud. Zo staat
er in dit boek een kort verhaal over porno, dat wel heel sterk aan
Joe Matt doet denken. Kupers veelzijdigheid blijkt niet alleen uit
zijn omslagillustraties voor veel deftige opiniebladen, maar ook uit
het feit dat hij in '96 de legendarische MAD-strip 'Spy Vs Spy' van
de overleden Cubaanse auteur Antonio Prohias overnam. In 'Speechless'
praat Kuper honderduit over zijn ervaringen, reizen en werkwijze. Dit
voorbeeldig geproduceerde boek geeft een perfect overzicht van deze
bij ons niet zo heel bekende tekenaar en is een van de fijnste uitgaven
van de enthousiastelingen van Top Shelf.
(Marcel Ruijters)
(Marcel Ruijters)