Sculder & Mully op het Festival van de Fantastische Film 2004
Sculder en Mully recenseren dageljks psychedelische westerns, ouderwetse
zombiefestijnen, sf-musicals, martial arts-spektakels, spookfilms en
poëtische sprookjes vanaf op het Festival van de
Fantastische Film, van 15 t/m 21 april.
Voor een compleet overzicht van programma, lokaties en kaartverkoop kunt u terecht op http://www.afff.nl/
Voor een compleet overzicht van programma, lokaties en kaartverkoop kunt u terecht op http://www.afff.nl/
Shaun Of The Dead (GB, 2004)
Platen van Dire Straits zijn eigenlijk vooral geschikt om zombies mee
te onthoofden. Ook is het zeer fijn zombie-bashen op Queens Dont
Stop Me Now. En na het uitschakelen van een zombie eet je, lekker
onderuit op de bank, een Cornetto. Maar bovenal is je favoriete pub
de beste plek om je ex-geliefde en je moeder te beschermen tegen de
hordes zombies die de straten van Londen overspoelen. U begrijpt, Shaun
Of The Dead is een zombiefilm, maar dan anders. Voormalig televisie-regisseur
Edgar Wright levert een relatiecomedy in de beste Engelse traditie,
waarbij tevens liters bloed en ingewanden vloeien en niet op de gore
wordt beknibbeld; Cold Feet meets George Romero, zeg maar.
Fans van The Office herkennen in bijrollen Lucy Dawn Davis en Martin
Tim Freeman, en Engelser dan de Engelse achtertuintjes, door welke
onze helden voor de zombies vluchten, wordt het niet. De oplossing
die men tot slot voor het groeiende zombieprobleem vindt is even hilarisch
als doeltreffend.
UIP wacht nog even met een Nederlandse roulatie en gebruikt de stembiljetten om de waardering onder het festivalpubliek te peilen. Als UIP deze peiling doorslaggevend acht, kunnen we Shaun Of The Dead binnenkort op het witte doek tegemoet zien, want een luid applaus viel de film ten deel. GO! Gezien: sneak preview, ma 19-4 20.00 Cinerama 1
UIP wacht nog even met een Nederlandse roulatie en gebruikt de stembiljetten om de waardering onder het festivalpubliek te peilen. Als UIP deze peiling doorslaggevend acht, kunnen we Shaun Of The Dead binnenkort op het witte doek tegemoet zien, want een luid applaus viel de film ten deel. GO! Gezien: sneak preview, ma 19-4 20.00 Cinerama 1
The Big Empty (USA, 2003)
Dol als wij zijn op films die zich afspelen in vreemde stadjes in de
Amerikaanse woestijn en aangespoord door de lovende berichten die we
over The Big Empty hoorden, gingen we er eens goed voor zitten. En
de film stelt allesbehalve teleur. Met gelijke hoeveelheden Twin Peaks,
X-Files, Repo Man en U-Turn heeft debuterend regisseur Steve
Anderson een verfrissende cocktail van comedy, sf en thriller gebrouwen.
Everyman John Person, een acteur zonder werk, wordt gevraagd
tegen een flinke som geld een blauwe koffer af te leveren aan een cowboy
(Sean Bean) in het woestijnstadje Baker. Niet doen, roepen we allemaal
nog, maar ja, dat geld, hè? En wat kan er nou allemaal misgaan?
Person
wordt bedreigd, vernederd, geslagen en als pion gebruikt in een spel
dat alles met UFOs van doen heeft, en met de verdwijning van 75 mensen.
Niets is wat het lijkt in The Big Empty, en de kijker moet goed bij
de les blijven om de film te kunnen begrijpen. Twee tips: let op de
belangrijke aanwijzing in de nek van Persons buurvrouw Grace (in wie
wij Joey Lauren Adams uit Chasing Amy herkennen) in het begin van
de film, en let op het gebruik van de kleur blauw in de hele film.
Tot slot de winnende dialoog:
John Person tegen een local die een zogenaamde, verkoolde alien-arm
uit een doek haalt en op tafel legt: Looks like a chickens foot.
Local: Yeah? Tasted like chicken too.
Niet meer te zien op het festival, huren die hap! GO!
Undead (Australie, 2003)
Alweer een zombiefilm? Jazeker, een een goeie ook, met een twist aan
het slot die de grenzen van het genre verlegt. Een meteoriet verandert
de bevolking van het vissersplaatsje Berkely op slag in op mensenhersens
beluste zombies. Slechts een handjevol bewoners blijft onbesmet, onder
wie een homecoming queen, de plaatselijke cops en een tot de
tanden toe gewapende visser die ook nog eens uitblinkt in martial arts.
En voordat je Braindead kunt zeggen, doen de filmende broertjes Michael
en Peter Spierig er qua gorigheid nog een schepje bovenop, waarbij
de gebruikte humor gelukkig verre van subtiel is; zombies worden uitgeschakled
door een headbutt of door middel van een exploderend blikje
Head Rush (get it?). En passant wordt gepoogd het wereldrecord fuck
zeggen te verbeteren, bij monde van de incompetente, arrogante en laffe
sheriff. Tenslotte wordt in de prachtige, Magritte-achtige apotheose
een visueel staaltje getoond dat, gezien het beperkte budget en de
beperkingen die het genre doorgaans heeft, verbluffend mag worden genoemd.
Ehr... fuckin brilliant, mate! De film draait niet meer op
het festival, maar het Amerikaanse Lions Gate heeft de distributierechten
gekocht, dus wie weet... GO!!!
Tears of Kali (Duitsland, 2004)
Bij het verlaten van de zaal zag Scully wat bleekjes. "Ja...
automutilatie blijft heftig," zei Mulder dan ook begripvol. We hadden
het Duitse
lowbudget product Tears of Kali van Andreas Marschall gezien.
Een (op DV
geschoten) film met drie verschillende verhalen. Hoofdpersonen daarin
hebben
gemeen dat ze aan dezelfde new age cursus in Poona, India hebben
deelgenomen. Waar meditatie dient op te houden bij het absolute "ik" (of
whatever), leidt de guru Ericksson zijn trippy cursisten voorbij dat
begeerde punt. Dat heeft een duister effect op hun toekomst. Is er
door die
afdaling in het diepe "ik" iets losgemaakt wat daar beter had kunnen
blijven? Jawel, want wat we in de verdere film te zien krijgen is niet
mis.
Een vrouw, die zichzelf tot bloedens toe zit te krabben, laat een duister
wezen los dat onafhankelijk van haar aan het klauwen slaat. Een psychiater
promoot zelfmutilatie bij de behandeling van een veroordeelde skinhead
(wat
leidt tot een herhaling van de meest nare scène uit Clive Barker's
Hellbound). Een new age charlatan wordt het slachtoffer van het alter-ego
van een cursist. Wow, dat klinkt als een te gekke film. Maar juist de
elementen die ons naar deze film hadden gelokt - de kwade guru, Freudiaanse
nonsens, Karma-Cola, verfilmde trips - worden eigenlijk niet erg uitgebuit
en blijven beperkt tot de gave proloog. Het amok makende alter-ego is
daarentegen ook gezellige kost en we kennen het al van bijvoorbeeld
Forbidden Planet, waarmee deze film verder overigens niets gemeen
heeft.
Tears of Kali is niet zo sterk verteld en de low budget DV-look
komt de film ook niet ten goede (of je moet van de Duitse door-een-vriendenclub-geschoten-gorefilm
esthetiek houden). Het effect dat
scheurende nagels, scherpe stanleymesjes en potlood-door-de-keel sorteert,
heeft ook niet veel met de kwaliteit van de film te maken. Je kunt
ook niet
alles hebben. Het oorspronkelijke gegeven van de poster is daarentegen
dermate evocatief dat het geheel een sterk staaltje van geïnspireerde
exploitatie blijft. Wie ben ik dan om iets anders te zeggen dan GO?
Nog te zien op woensdag 21-4, 15:45 in cinerama 2
Nog te zien op woensdag 21-4, 15:45 in cinerama 2
The Butterfly Effect (USA, 2004)
Kende u Ashton Kutcher al? Deze knappe jongeman dook tot nu toe op
in sitcoms en comedies als That 70s Show en Dude, where is
my car? Nu is hij executive producer en hoofdrolspeler van terug-in-de-tijd-thriller
The Butterfly Effect. U weet wel, dat effect van de chaos-theorie
waarbij het klapwieken van een insectje zou meewerken aan het ontstaan
van een orkaan. Nu vind ik Ashton wel grappig, maar kan hij ook een
thriller uit het fantastische genre aan? The Butterfly Effect
heeft een lekkere verhaallijn, die heen en weer door de tijd vliegt.
Zonder al te veel uit de doeken te doen: er vinden behoorlijk wat gruwelijke
momenten plaats in het leventje van Evan Treborn, en hoe moet dat ooit
nog goedkomen? Ashton doet het heel overtuigend en de film doet denken
aan het verrassende Final Destination. Geen toeval overigens,
want de duoregisseurs schreven beide mee aan Final Destination 2.
Frisse teenies dealing with nasty stuff, zullen we maar zeggen.
En
nasty it is... pedofilie, kinderporno, jailrape, dierenverbranding
en ga zo nog maar even door. Heel Amerikaans natuurlijk allemaal, maar
met een lichte toets en veel vaart gebracht waardoor het prima te behapstukken
is. GO!
Binnenkort in roulatie
website: butterflyeffectmovie.com
Binnenkort in roulatie
website: butterflyeffectmovie.com