Ook zo genoten van de muziek bij de film Transylvania?
De in 1976 geboren Beata Palya is een van de opkomende sterren van
Hongarije die met haar muziek de oude tradities hoog houdt. Rond de
achtergrond van de Hongaarse volksmuziek van haar jeugd bouwt ze verder
met invloeden uit jazz, zigeunermuziek, Indiase en Perzische invloeden
en giet het geheel in een modern klinkende stijl. Hoewel al enkele
jaren actief als zanger in folkloristische groepen als Sebo en het
Belgische muzikale project Caravane (met de Balkangroep Daraduna) werd
haar debuut pas uitgebracht in 2003 onder de titel Agrol-Agra
(Traditie in beweging). Door dat album werd ze uitverkoren tot de Hongaarse
deelname aan de 2004 Culturele Olympiade in Athene genaamd 'The World
of Manos Hadjidakis: 12 musici uit de hele wereld'. Alle artiesten
brachten hier een ode aan de Griekse componist Manos Hadjidakis, in
hun eigen taal. Voor haar tweede album Alom-Alom,
kitalalomvormde zij haar eigen kwintet.
Dit trok de aandacht van regisseur Tony Gatlif die haar vroeg op te treden in zijn film Transylvania. De keysong van de film Tchiki Tchiki werd een regelrechte worldmusic hit. Hierna tekende ze voor het Franse label Naive. Adieu les complexesis het tweede album op dit label en de bevat weer de folky jazzy sound die we inmiddels gewend zijn. Hoewel ze muzikaal dicht bij haar collega-Hongaarse zanger Mitsou komt, is Beata veel eenvoudiger om naar te luisteren. Dit is grotendeels te danken aan haar mezzo-sopraan stem die zuiver en toegankelijk is en soms klinkt als een jonge Ofra Haza. Zeker op nummers als Hoppa en Lovas dal waar Klezmer-invloeden opduiken, komt dit duidelijk naar voren. Adieu les complexes is een fris geluid uit Hongarije met een moderne draai aan de oude volksmuziek.
Dit trok de aandacht van regisseur Tony Gatlif die haar vroeg op te treden in zijn film Transylvania. De keysong van de film Tchiki Tchiki werd een regelrechte worldmusic hit. Hierna tekende ze voor het Franse label Naive. Adieu les complexesis het tweede album op dit label en de bevat weer de folky jazzy sound die we inmiddels gewend zijn. Hoewel ze muzikaal dicht bij haar collega-Hongaarse zanger Mitsou komt, is Beata veel eenvoudiger om naar te luisteren. Dit is grotendeels te danken aan haar mezzo-sopraan stem die zuiver en toegankelijk is en soms klinkt als een jonge Ofra Haza. Zeker op nummers als Hoppa en Lovas dal waar Klezmer-invloeden opduiken, komt dit duidelijk naar voren. Adieu les complexes is een fris geluid uit Hongarije met een moderne draai aan de oude volksmuziek.